alainv zei:
het gaat hier inderdaad om de ROI (return on investment). Direct linking (dus mensen via adwords direct naar de verkoper sturen) wordt steeds minder rendabel, helaas.
Of gelukkig, dat is maar hoe je er tegenaan kijkt.
vooral op een site als clickbank merk je dat erg. elk affiliate programma wordt al door honderden affiliates gepromoot via adwords, met als gevolg dat de gemiddelde affiliate steeds meer geld kwijt is aan adwords en uiteindelijk geen cent meer overhoudt. SEO met een eigen site is dan een stuk stabieler.
SEO? We hadden het toch over SEM! SEO is zeker niet stabiel, in tegendeel. Maar dat geldt ook voor SEM met een eigen site: het hangt er maar net vanaf of je genoeg toegevoegde waarde hebt in de ogen van Google.
Ik zie allerlei SEO-, SEM- en Adwords-specialisten adviezen geven gebaseerd op info die simpel op de webmasterpages terug te vinden zijn (het volgen van gespecialiseerde internationale forums en blogs lijkt al teveel gevraagd) in combinatie met wat handigheidjes waarmee je alleen wegkomt op zolderkamerniveau.
Wat voor affiliates van belang is is dat je nooit een uniek product hebt (het verkopen van andermans product is nu eenmaal het wezenskenmerk van de affiliate), dus daar kan je site nooit stabiel op scoren. Je zult dus echt waarde toe moeten voegen: een prijsvergelijking die echt iets voorstelt, reacties van bezoekers die echt substantieel zijn, heel veel unieke informatie en ga zo maar door.
Want je kunt er op zolderkamerniveau een tijdje mee weg komen om alleen wat links te plaatsen of een feed te integreren, maar er komt een moment dat je site door echte mensen wordt bekeken en als je dan de toets der kritiek niet kunt doorstaan kun je opnieuw beginnen, want je krijgt eenvoudig geen bezoekers meer en de prijs per keyword verveelvoudigd.
En als je op een ander niveau werkt en je koopt duizenden tot tienduizenden bezoekers per dag, dan komt het moment van de controle door een echt mens van Google veel sneller en kom je nergens een tijd mee weg (en blijken veel adviezen van specialisten averechts te werken). Dan wordt, naast een wellicht subjectief oordeel over je toegevoegde waarde, een hele checklist afgewerkt om je trustrank te bepalen. Denk dan aan zaken als een duidelijke vermelding van naw-gegevens en een deugdelijk privacy statement.
Die voorwaarden evolueren continu, dus het is echt zaak om daarvan op de hoogte te zijn en te blijven. Wat uiteindelijk het beste werkt is om een site met echt unieke inhoud te maken, waarbij het voor de bezoeker volstrekt duidelijk is wat jij te bieden hebt (de beoordelaar van Google is tenslotte ook zo'n bezoeker). En als je dat allemaal op een integere manier doet blijkt Google een iets minder gesloten bolwerk en kun je ook nog nuttige tips krijgen van de Google representative.
Stabiliteit is dus een illusie. Slechts door continu alert te zijn kun je een beetje in de buurt komen.