Wat geef jij uit bij Google?


  • Total voters
    0
20 aug 2007
1.253
0
36
affiliate.nl
#1
Werd toevallig vorige week weer eens getroffen door een Google slap in een van onze accounts.
Vroeg me toen af hoeveel affiliates er hier afhankelijk zijn van Google. En hoeveel geld we daar met z'n allen maandelijks heen schuiven?
 

PJ

Nieuw lid
28 feb 2008
1.417
0
0
#2
Hoeveel geld we naar Google schuiven is natuurlijk niet zo relevant. Het gaat erom hoeveel dat geld oplevert ;D
 

DikkieD

Nieuw lid
25 okt 2007
973
0
0
#4
ik ben tussen 10 en 50 euro per maand kwijt

Ik heb afgelopen maand even gek gedaan, maar Google ook :)...toen was ik ruim 200e lichter...

Doe ik niet meer, want ik heb er nauwelijks profijt van gehad...

Ik hoef bij het soort sites dat ik heb geen traffic in te kopen bij google...ik ben er ook niet afhankelijk van...
 
10 dec 2008
141
0
0
#5
Afhankelijk van Google ben ik wegens de natuurlijke resultaten! ;)

Vooral bij de start is het prettig via Google wat verkeer in te kopen maar hierna moet alles wat mij betreft op eigen kracht gaan werken!
 

PJ

Nieuw lid
28 feb 2008
1.417
0
0
#6
Raffiliate zei:
Afhankelijk van Google ben ik wegens de natuurlijke resultaten! ;)

Vooral bij de start is het prettig via Google wat verkeer in te kopen maar hierna moet alles wat mij betreft op eigen kracht gaan werken!
Dat snap ik nou weer niet. Op eigen kracht trek je bezoekers en daar verdien je aan. Da's mooi.

Maar als je nu bezoekers bijkoopt, dan verdien je daar toch ook aan? Dat kun je tot achter de komma meten. Stel dat je 25 cent aan zo'n bezoeker verdient, dan kun je veilig 15 cent bieden: hou je er een dubbeltje aan over.

Ik zie niet in waarom je dat dubbeltje zou laten liggen omdat het op eigen kracht moet gaan werken. Daarom boeit het mij ook niet hoeveel ik maandelijks aan Google moet overmaken: zolang ik daar mijn winstpercentage maar op pak.
 
10 dec 2008
141
0
0
#8
@PJ Ik ben het met je standpunt eens. Probleem is alleen dat je steeds bewuster om moet gaan met wat je inkoopt omdat het verkeer steeds duurder wordt. Ik beleef daar eerlijk gezegd ook niet zoveel lol aan.

Uiteindelijk doet iedereen het natuurlijk voor het geld maar ik betrap me er toch telkens weer op dat ik liever me tijd steek in het creëren van unieke content (en werken aan nieuwe ideeën) dan in adwords. Ook het genereren van traffic en conversie zonder in te kopen geeft mij wel een kick.

Overigens ben ik wel van plan, wanneer ik helemaal tevreden ben met de staat van mijn laatste project, hier goed in te investeren met het geld wat ik nu aan de kant zet.
 

alainv

AlainVerheij.nl, Adwords Bureau
12 mrt 2009
31
0
0
www.alainverheij.nl
#11
het gaat hier inderdaad om de ROI (return on investment). Direct linking (dus mensen via adwords direct naar de verkoper sturen) wordt steeds minder rendabel, helaas. vooral op een site als clickbank merk je dat erg. elk affiliate programma wordt al door honderden affiliates gepromoot via adwords, met als gevolg dat de gemiddelde affiliate steeds meer geld kwijt is aan adwords en uiteindelijk geen cent meer overhoudt. SEO met een eigen site is dan een stuk stabieler.
 
25 jan 2008
3.028
0
0
wfsidee.nl
#12
SEO met een eigen site is dan een stuk stabieler.
Valt ook tegen , Alain, we moeten niet vergeten dat er niet 1 aspekt is wat in de tijd evolueert, maar alle aspekten tegelijkertijd. Zelfs Google als zoekmachine is aan het eind van het latijn, laat sterk verouderde pagina's onbehandeld staan en kneutert op alles wat nieuw is, maar heeft duidelijk moeite met het behappen.

Aan digitale pagina's is geen gebrek, veel SEO specialisten met van die uitgesproken meningen alsof het absolute waarheden zijn, roepen dan om de specifieke zoekwoorden in de title te zetten. Prima , stel dat er 1000 mensen aktief bezig zijn, heb je nog 1000 zoekwoorden in die title en je staat nog steeds niet onder de 10. Kun je je vreselijk uitsloven met commercieel te schrijven met een luidkeelse call for action, maar wanneer je niet bij die eerste 10 staat voor de zoekwoord reeks die je wilt, wordt je tekst behalve door jezelf, door niemand gelezen.
En dus kwam Google met het eitje, van Columbus: gij allen ! biedt sky high, hoge hoger hoe beter je positie, en dat doen er velen met of zonder pagina : en ondanks dat moeten ook zij (google) mensen ontslaan.
Kortom, wat is wijsheid ??? Hoe creatief kun je zijn op de vierkante millimeter ofwel 1 x 25, 2 x 35 en wat goochelen op de url ;D
 

PJ

Nieuw lid
28 feb 2008
1.417
0
0
#13
alainv zei:
het gaat hier inderdaad om de ROI (return on investment). Direct linking (dus mensen via adwords direct naar de verkoper sturen) wordt steeds minder rendabel, helaas.
Of gelukkig, dat is maar hoe je er tegenaan kijkt.

vooral op een site als clickbank merk je dat erg. elk affiliate programma wordt al door honderden affiliates gepromoot via adwords, met als gevolg dat de gemiddelde affiliate steeds meer geld kwijt is aan adwords en uiteindelijk geen cent meer overhoudt. SEO met een eigen site is dan een stuk stabieler.
SEO? We hadden het toch over SEM! SEO is zeker niet stabiel, in tegendeel. Maar dat geldt ook voor SEM met een eigen site: het hangt er maar net vanaf of je genoeg toegevoegde waarde hebt in de ogen van Google.

Ik zie allerlei SEO-, SEM- en Adwords-specialisten adviezen geven gebaseerd op info die simpel op de webmasterpages terug te vinden zijn (het volgen van gespecialiseerde internationale forums en blogs lijkt al teveel gevraagd) in combinatie met wat handigheidjes waarmee je alleen wegkomt op zolderkamerniveau.

Wat voor affiliates van belang is is dat je nooit een uniek product hebt (het verkopen van andermans product is nu eenmaal het wezenskenmerk van de affiliate), dus daar kan je site nooit stabiel op scoren. Je zult dus echt waarde toe moeten voegen: een prijsvergelijking die echt iets voorstelt, reacties van bezoekers die echt substantieel zijn, heel veel unieke informatie en ga zo maar door.

Want je kunt er op zolderkamerniveau een tijdje mee weg komen om alleen wat links te plaatsen of een feed te integreren, maar er komt een moment dat je site door echte mensen wordt bekeken en als je dan de toets der kritiek niet kunt doorstaan kun je opnieuw beginnen, want je krijgt eenvoudig geen bezoekers meer en de prijs per keyword verveelvoudigd.

En als je op een ander niveau werkt en je koopt duizenden tot tienduizenden bezoekers per dag, dan komt het moment van de controle door een echt mens van Google veel sneller en kom je nergens een tijd mee weg (en blijken veel adviezen van specialisten averechts te werken). Dan wordt, naast een wellicht subjectief oordeel over je toegevoegde waarde, een hele checklist afgewerkt om je trustrank te bepalen. Denk dan aan zaken als een duidelijke vermelding van naw-gegevens en een deugdelijk privacy statement.

Die voorwaarden evolueren continu, dus het is echt zaak om daarvan op de hoogte te zijn en te blijven. Wat uiteindelijk het beste werkt is om een site met echt unieke inhoud te maken, waarbij het voor de bezoeker volstrekt duidelijk is wat jij te bieden hebt (de beoordelaar van Google is tenslotte ook zo'n bezoeker). En als je dat allemaal op een integere manier doet blijkt Google een iets minder gesloten bolwerk en kun je ook nog nuttige tips krijgen van de Google representative.

Stabiliteit is dus een illusie. Slechts door continu alert te zijn kun je een beetje in de buurt komen.
 

alainv

AlainVerheij.nl, Adwords Bureau
12 mrt 2009
31
0
0
www.alainverheij.nl
#14
En relevantie blijkt nog altijd het sleutelwoord. Dit is al vanaf het begin Googles filosofie: mensen laten vinden wat ze zoeken. als jij dat doet, ben ik ervan overtuigd dat je gaat slagen met Google. Zeker met Adwords heb ik alleen maar goede ervaringen op dat gebied. Dit geldt niet voor direct linking, maar wel voor een eigen affiliate site. je kunt je website en advertenties zo blijven bijwerken, dat de goed lopende combinatie echt wel gevonden wordt. en zo niet.. dan moet je je misschien gaan afvragen of je niet beter een andere niche kunt zoeken. er zijn nu eenmaal echt uitgekauwde niches.
 

PJ

Nieuw lid
28 feb 2008
1.417
0
0
#15
alainv zei:
je kunt je website en advertenties zo blijven bijwerken, dat de goed lopende combinatie echt wel gevonden wordt.
Dat is dus precies wat ik bedoel met: stabiliteit is een illusie. Slechts door continu alert te zijn kun je een beetje in de buurt komen.

Onder stabiel versta ik: een trein die op de rails staat en automatisch door dendert. Zoiets bestaat op internet niet echt. Gelukkig maar, anders werd het nog saai ook.
 

alainv

AlainVerheij.nl, Adwords Bureau
12 mrt 2009
31
0
0
www.alainverheij.nl
#16
Haha, van mij mag het best saai worden als dat ook automatische, hoge inkomsten betekent. Zoek ik mijn uitdaging wel in hobby's. Maar al met al heb ik al zeker wel wat Adwords campagnes lopen die stabiel blijven doordenderen...
 

PJ

Nieuw lid
28 feb 2008
1.417
0
0
#17
alainv zei:
Haha, van mij mag het best saai worden als dat ook automatische, hoge inkomsten betekent.
Natuurlijk betekent het dat niet. Saai betekent automatisch een vaste lage rente waarbij het enige spannende is of die hoger of lager zal zijn dan de inflatie. Hoge inkomsten gaan altijd gepaard met hoge(re) risico's: dan ben je in jaren als het afgelopen jaar voor je het weet een tonnetje kwijt op de beurs. Maar zonder risico's zou iedereen die hoge inkomsten hebben en dat leidt maar tot inflatie... en dan heb je er nog niks aan.

Zoek ik mijn uitdaging wel in hobby's. Maar al met al heb ik al zeker wel wat Adwords campagnes lopen die stabiel blijven doordenderen...
Ach, wat is stabiel en wat is doordenderen... Ik heb wat kleine en middelgrote campagnes die je als stabiel kunt beschouwen, omdat een procentje meer of minder er niet zo toe doet. Bij de echt grote campagnes (in uiterst competitieve internationale markten) draait alles juist om een procentje meer of minder... met dezelfde bandbreedte aan fluctuaties kun je deze weer niet stabiel noemen, want dan scheelt een procentje extra marge ineens een hoop geld.
 

RickV

Nieuw lid
2 dec 2007
37
0
0
#18
PJ zei:
SEO? We hadden het toch over SEM! SEO is zeker niet stabiel, in tegendeel.
SEO is onderdeel van SEM.

PJ zei:
Stabiliteit is dus een illusie. Slechts door continu alert te zijn kun je een beetje in de buurt komen.
Hoewel ik het helemaal met je eens ben met betrekking tot "toegevoegde waarde" die je site moet hebben, omdat je als affiliate nooit uniek bezig bent, vind ik je conclusie te kort door de bocht.

In SEA kan iedereen binnen 5 minuten een campagne starten en met genoeg geld een concurrent voor je vormen (ook als je is QS hoog). Zeker beginnende affiliates die meten niet alles door en komen er later pas achter als ze verlies hebben. Ondertussen hebben ze jou resultaten wel lopen verstoren.

SEO is een veel langduriger traject waarbij je niet zomaar in enkele minuten even een top-10 positie pakt. Wat dat betreft is SEO een stuk stabieler. Uiteraard kan een algoritme-wijziging, penalty, human editor, zorgen dat je zakt. Maar dat komt minder makkelijk/snel voor.
 

PJ

Nieuw lid
28 feb 2008
1.417
0
0
#19
RickV zei:
PJ zei:
SEO? We hadden het toch over SEM! SEO is zeker niet stabiel, in tegendeel.
SEO is onderdeel van SEM.

PJ zei:
Stabiliteit is dus een illusie. Slechts door continu alert te zijn kun je een beetje in de buurt komen.
Hoewel ik het helemaal met je eens ben met betrekking tot "toegevoegde waarde" die je site moet hebben, omdat je als affiliate nooit uniek bezig bent, vind ik je conclusie te kort door de bocht.
Uiteraard is een antwoord hier altijd een versimpeling van de werkelijkheid: we hebben nu eenmaal niet de ruimte om hier een e-book te publiceren. ;D

In SEA kan iedereen binnen 5 minuten een campagne starten en met genoeg geld een concurrent voor je vormen (ook als je is QS hoog). Zeker beginnende affiliates die meten niet alles door en komen er later pas achter als ze verlies hebben. Ondertussen hebben ze jou resultaten wel lopen verstoren.
Dat effect is doorgaans van zeer korte duur... Nieuwe concurrent start een campagne en ziet dat hij best scoort en niet al teveel betaalt voor zijn keywords. Tot hij een dag later terugkeert en ziet dat de QS al is aangepast en de keywords ineens veel en veel duurder zijn geworden.

Duurzaam scoren met SEA is ook een kwestie van lange adem. Je moet er een behoorlijke geschiedenis voor opbouwen binnen AdWords. Tot dan betaal je (veel) leergeld.

SEO is een veel langduriger traject waarbij je niet zomaar in enkele minuten even een top-10 positie pakt. Wat dat betreft is SEO een stuk stabieler. Uiteraard kan een algoritme-wijziging, penalty, human editor, zorgen dat je zakt. Maar dat komt minder makkelijk/snel voor.
Ik zie hetzelfde met SEA. Met dat verschil dat het een beetje lijkt op de situatie van een aantal jaren terug: toen had je met SEO tijdelijk een voordeeltje als nieuwe site. Het idee was dat je ongeveer een maandje kon scoren alsof je al QR had opgebouwd om je te bewijzen en iets op te bouwen... totdat Google erachter kwam dat het wel heel interessant was om dat voordeel maand na maand te pakken met alweer een nieuw wegwerpdomein.