Wat vinden jullie van staffels?

#1
Steeds vaker zie ik dat merchants gebruik maken van staffels: meer commissie per sale naarmate een affiliate meer sales per maand binnenhaalt.

Ik begrijp dit wel vanuit het standpunt van de merchant: men wil de affiliate motiveren om meer sales te scoren. Maar vanuit mijn affiliate standpunt vind ik het zeer vervelend: Ik vind dat je gewoon recht hebt op een goede commissie. Een bepaald percentage van een order is gewoon gereserveerd voor degene die de lead bezorgd heeft. Nu houdt de merchants daar een deel van in zijn zak, lekkere extra marge.

Libema maakt het nu wel erg bont. Voorheen standaard 15,5% commissie, nu ineens een staffel met als onderste trap slechts 3%!! Ik zit niet in die onderste trap, maar ga er wel sterk op achteruit.

Zouden we als gezamenlijke affiliates niet eens duidelijk moeten maken dat we hier niet van gediend zijn? Of is jullie mening anders?
 

patje72

Nieuw lid
30 jul 2008
180
0
0
dating.lerenleven.com
#2
Ik weet ook niet precies wat ik er van moet denken. Het hangt ook af van de partij die er tussen zit. Bij Daisycon, moet ik er vrijwel elke maand achteraan mailen dat er weer iets niet goed berekend is en gecorrigeeerd moet worden. Overigens gebeurt dit dan wel zonder problemen.
Wat ik bij Daisycon ook irritant vind, is dat ze je elke maand weer terug zetten naar de laagste staffel, dat vind ik administratief niet handig.

Verder vind ik dat ze het allemaal zo zouden moeten doen als Tradetracker. Niet naar de kalender maand kijken, maar naar de laatste 30 dagen. Zo heb je niet het "februari probleem". Want vooral publishers die op het randje zitten van een hogere staffel, kan dit net een probleem zijn.

Verder vind ik het volledig onzin, dat je weer terug kunt vallen in een lagere staffel. Je hebt immers al bewezen dat je in staat bent een bepaald aantal sales te genereren. Het houdt mij tegen om eens te gaan experimenteren met een nieuwe opzet van een website.

Verder blijf ik het irritant vinden dat vergoedingen, staffels etc verandert worden, zonder vooraankondiging. Als je al een bericht krijgt (wat meestal niet het geval is) gaat het over wijzigingen die al zijn ingegaan, of direct ingaan. Je hebt geen tijd om er op in te spelen.
Vooral als je met bijvoorbeeld adwords werkt, kan dat nogal belangrijk zijn!
 
B

Beachboy

Guest
#3
Het is in het bedrijfsleven uiteraard zeer gebruikelijk dat je beloond wordt naar prestatie.
Daar is niks mis mee en zorgt er tevens voor dat het kaf van het koren wordt gescheiden.

Ik vind dat je gewoon recht hebt op een goede commissie.
Natuurlijk, daar heb je gelijk in en je hebt dan ook vrije keuze in adverteerders.
Beloond een adverteerder je met te weinig korting, dan kies je een ander.
Maar stel nu dat jij per maand zeg ? 50,00 omzet en je conculega doet ? 5000,00, wie doet er dan beter zijn best? En wie mag daarvoor beloond worden?
Juist.

Je opmerking dat een bepaald percentage is gereserveerd voor diegene die de lead bezorgd heeft en dat de merchant dus een deel in zijn zak houdt, vindt ik behoorlijk onnozel en kortzichtig.
Je verwart affiliate met filantropie
 

PJ

Nieuw lid
28 feb 2008
1.417
0
0
#4
Staffels hebben altijd iets tegenstrijdigs: hoe slechter verkoopbaar een product blijkt, des te lager de vergoeding.

Bovendien kan het ook nog eens demotiveren. Soms zie ik een product dat mogelijk interessant is om als bijproduct mee te nemen in een campagne, maar dan alleen volgens de hoogste staffel. Dus dat nemen we dat product maar niet mee.
 

ouwesmurf

Nieuw lid
25 jan 2008
3.028
0
0
wfsidee.nl
#6
staffels lijden aan openheid, bij de meeste netwerken zijn zogenaamde special deals mogelijk, dan weet niemand waar het over gaat en hou je een gevoel van .....
Wel staffel ? Is een special deal ook altijd nog mogelijk, maar het suggereert openheid.

Ben het met PJ eens : past de campagne inklusief de beloning, toepassen, is beloning of conversie zonder staffel niet interessant, niet opnemen.
Kort door de bocht : driekwart van de adverteerders neemt nooit kontakt op, overlegt evenmin met affiliatepartners of iets beter kan, antwoord niet op tickets, moet je daar dan van verwachten dat zij zorg dragen voor adequate staffel-nakoming ?
Persoonlijk ga ik dat niet nalopen, maandelijks. Dat doe je bij individuele regelingen standaard, niet via netwerken. Dus ,

heb een periode gehad, dat ik van individuele regelingen om wilde buigen naar netwerk-omzet, ben al weer bekeerd. We gaan de bakens maar weer eens verzetten in de toekomende tijd. 8)