@Caroline: dan denk je toch al snel, waarom zijn er mediaburo's die dat werk voor 1% willen doen, maar ja, 1% over een giga-bedrag is in absolute cijfers soms ook wel interessant .
In ieder geval zie ik op deze
ROTA-lijst geen bekende mediaburo's werkzaam in de affiliatemarketing, tenzij via labels onder andere naam werkend.
Ook veroorzaakt omdat deze vorm van marketing op de bekende zolderkamertjes ontstaan is, enkele huidige bobo's van netwerken zijn ook op die wijze gestart. En hoewel er tegenwoordig in de vorm het IAB over een evolutie wordt gesproken, blijft dit aspekt onbelicht. En dat is vreemd, rekening houdend met het feit dat er in de afgelopen jaren affiliatebedrijven zijn ontstaan van imposante bedrijfsomvang in binnen- en buitenland.
Het kan dan ook niet anders, dan dat de ene affiliate iets meer als partner beschouwd wordt dan de andere affiliate. En waar de een méér gunsten verkrijgt, zal ie zwijgen.
Is het in de rest van de zakenwereld anders ?
Of ik geef de bakker een euro voor een halfje volkoren. De winkelier neemt het geld aan en zegt vervolgens dat ik pech heb omdat de leverancier van het meel failliet is.
Dat soort AV slaat echt nergens op en is dan ook niet rechtsgeldig.
,zoals PJ terecht aangeeft.
Omdat het netwerk bedrijf in principe zelf alleen het contact naar de adverteerder onderhoudt, is het eenzijdig wanneer affiliates als rechtenloos worden beschouwd.
Maar ............. omdat de zakenpartner van het netwerk : de adverteerder , heel nauw betrokken is bij goedkeuring van de publisher, diens websites en vooral ook de goedkeuring/afkeuring van sales, erkent de adverteerder de situatie, draagt kennis, laat deze bestaan, en is er commercieel en in "vereniging" bij betrokken. Zijn beiden, adverteerder èn netwerk aansprakelijk imho.
Alleen , nu nog even het wettig en overtuigend bewijs. Zal dus een procedure nodig zijn "tot het gaatje" met een redelijk belang, wie gaat dat financieren ? ( rekening houdend met eerdergenoemde "verdeel en heers" à la Niccolò Machiavelli ). Persoonlijk zie ik dat redelijk duister in en blijft er weinig anders over dan :
1 - de al eerder geventileerde "kies je partners met zorg en neem op tijd afscheid"
2 - elke kans op direkt kontakt met de adverteerder met beide handen aangrijpen en "bewaren"
3 - tijdig ingeval van .... "bij beiden belletje te trekken", aantoonbaar.
8)