Cashback in nederland

Robb

Nieuw lid
30 dec 2008
27
0
0
#21
Mensen zijn gek op het woord "korting" zo verhoogd bv KPN in de zomer de prijzen met 20% om de consument vervolgens de "zonnesteek weken" te kunnen bieden.

In de kledingwinkels wordt extra ingekocht voor de uitverkoop "op=op" is dan een iets ruimer begrip.

Wat ik om mij heen merk is dat een deel van de consumenten niet verder kijkt dan hun neus lang is en hier massal intuind. Een groot deel van de hedendaagse on-line consumenten echter weet ook wel dat Cashback een sigaar uit eigen doos is en gaan een alternatieve winkel zoeken.

In het Cashback principe moet het uit de lengte of de breedte komen. De webshop heeft een X percentage voor marketing en sales, de tussenparij zal neem ik aan geen verlies willen nemen, dus is volgens mij de aanreiker van de klant (lees publicer) die moet bewegen. Waarbij gevoelsmatig de grote publicers minder bewegen dan de kleinere.

Als het volume van de Cashback site zo enorm groot is dan zou de publicer een deel gecompenseerd moeten zien door het grotere volume.

Of zie ik het verkeerd?
 

pippelpap

Nieuw lid
6 sep 2006
653
0
0
#22
Ik weet niet hoe groot de bedreiging is die cashback sites voor ons vormen. Ik heb wat gegoogled om te proberen erachter te komen welke impact cashback sites in de US en UK hebben gehad op de inkomsten van de affiliates daar, maar kon niks vinden.

Ik kan me voorstellen dat cashback sites de volgende effecten op affiliate marketing hebben:

1. Adverteerders moeten affiliatecommissie betalen in gevallen waar dat eerst niet hoefde, bv. voor alle toekomstige aankopen van vaste klanten die lid zijn van een cashback site. Om dit te compenseren zouden adverteerders de commissie moeten verlagen.
2. De conversieratio bij gewone (niet-cashback) affiliates daalt omdat ze een gedeelte van hun conversies moeten inleveren aan cashback sites. Zij zullen met dezelfde hoeveelheid bezoekers dus minder winst maken dan vroeger. Om dit te compenseren zouden adverteerders de commissie moeten verhogen.

De oplossingen voor probleem 1 en 2 zijn dus precies tegenovergesteld. De enige juiste oplossing lijkt me daarom dat adverteerders aan cashback sites een lagere vergoeding betalen dan aan overige affiliates.

Misschien is dit een oversimplificatie en zie ik dingen over het hoofd, ik hoor het graag.
 

ouwesmurf

Nieuw lid
25 jan 2008
3.028
0
0
wfsidee.nl
#23
Er zit wat verschil in Robb, ik ben het met je eens dat veel klanten zichzelf be...., voorheen was het voorjaar en de nazomer een belangrijke opruiming en dus kortingsperiode, maar wanneer je nu door de winkelcentra loopt is er een voortdurend kortings-syndroom, overeind blijft dat het een aanbod is van adverteerder naar klant.

Ingeval van Cashback is er sprake van een adverteerder die in beide gevallen zijn of haar website (winkel) in tact laat, en verkoopt mede via een affiliate die de normale prijzen van de adverteerder weergeeft en voor zijn werk beloond wordt met een standaard commissie. Adverteerder verkoopt ook middels een affiliate die diezelfde prijzen en artikelen weergeeft, maar de klant aanbiedt dat deze een deel of 100% van de commissie van de affiliate teruggebetaald krijgt.
Waar de presentatie van adverteerder in image en prijs eender blijft, staat de affiliate zonder cashback in z'n hemd, want dan - zeker bij herhaald bezoek - zal de koper het idee krijgen dat hij voor hetzelfde produkt dief van eigen portemonnaie wordt, de "normale" affiliate voortaan links laat liggen en de aankoop bij de cashback affiliate gaat doen. Kortom : lemmingengedrag tussen affiliates onderling , degeen met de grootste zak geld in voorraad wint de prijs.
Gelukkig is niet elke klant prijskoper, dat voorop.

Ik kan me wel vinden in de analyse van Niels, maar een lagere commissie voor cashbacksites zie ik niet gebeuren, het ondergraaft juist dat systeem ;
verlies van omzet voor de overigen zie ik ook , met dank aan de "collegae", en de doodsteek voor een gezamenlijke professionele affiliatemarkt.

Wint de adverteerder ? Nee, hij of zij zal de grote verliezer zijn naast de kleinere affiliates die qua kennis en financiele middelen niet mee kunnen komen. 8)
 

Robb

Nieuw lid
30 dec 2008
27
0
0
#24
Dank voor je uitleg ouwesmurf. Ik denk dat ik het begrijp. Als dit niet zo graag mij verbeteren.

Ik heb nog wel een algemene vraag over de positie van de "kleinere" publicers.

Ik kan mij vanuit de webshop voorstellen dat je vanuit naamsbekendheid graag gezien wordt op internet en iedere strohalm aangegrijpt om meer te verkopen. De meeste webshops hanteren de overtuiging dat de consument geen lange termijn geheugen heeft en riskeren (on)bewust met Cashback eventuele imago schade op langere termijn.

In bijna elke branche gaat de wet van Pareto op. Dit houdt in dat 20% van de partijen in een branche 80% van het resultaat bepalen?

Is het nu zo dat 20% van de publicers 80% van de consumenten de webshops binnenloodsen? En als dit zo is wordt het Cashback principe door de bovengenoemde 20% gedragen?

(* de bovengenoemde 20% kunnen ook tussenpersonen zijn die 20% van de publicers vertegenwoordigen)

Als dit niet zo is dan is het gevaar op lange termijn voor de "kleine" publicers misschien niet zo groot. Los van de eventuele inkomstenderving op korte termijn.

Als bovengenoemde 20-80 regel klopt dan zou ik als "kleine" publicer mij toch eens flink achter de oren krabben.
 

ouwesmurf

Nieuw lid
25 jan 2008
3.028
0
0
wfsidee.nl
#25
De 20-80 regel is een statistische regel die tot in het oneindige opgaat bij voortduring, en de enige waarde ontleend aan het feit dat hij/zij ( is regel mannelijk of vrouwelijk ) altijd opgaat. Meer dan een constatering heb je er niet aan.

De overleden schrijver Immanuel Velikovsky heeft een boek geschreven met een psychologie achtergrond genaamd "Mankind in amnesia" waaruit grosso modo valt te herleiden dat we inderdaad ernstig lijden onder "kort van memorie zijn", hij verhaalde meer van psychologie en historie, maar ook micro gaat dit op.
In het geval van de Cashback zullen de CB partijen ondervinden dat 20% de omzet van 80% zal binnenbrengen, in de aff.markt als geheel zal 20% de omzet van van 80% veroorzaken, en meer heb je er niet aan. Omdat echter de korting alleen binnengehaald kan worden middels een social community tegen inlog en entreegeld, is hier van kort geheugen geen sprake, reken erop dat er veel nieuwsbrieven zullen passeren om het geheugen op te vijzelen. De financiering vereist immers compensatie.

Wat veel handiger is, is weten dat niet elke klant het net afsurft op zoek naar geld terug, in feite vertoont het gpt systeem ook herkenbare aspekten, vertonen cooperatieve clubs, maar ook collectiviteiten eenzelfde patroon.
En toch wint Dirk van de Broek het optisch niet van Albert Heyn en is er voor elk een markt.

Dat is ook het aardige, dat er voor ieder voor 2009 nog best kansen zijn.

Het zwakke is de parallel met de (krediet-)crisis, namelijk is de collega/adverteerder/netwerk/mediaburo met wie je via een forum of blog communiceert wel te vertrouwen in dit verband of heeft hij/zij een zeer dubbele agenda.
Is de adverteerder nog wel het bedrijf dat je wilt promoten, wanneer die ermee akkoord gaat dat hij / zij het prima vindt om ook bij de Casback in de etalage te staan. Kan je verzekeren dat ik persoonlijk daar ernstig naar zal gaan kijken en een aantal adverteerders a. om info heb gevraagd en b. om dezelfde condities te krijgen voor het geval ik me met passende middelen moet verdedigen. En passende domeinnamen zijn er ook al. Die noodzaak is marktverstorend en niet positief. 8)

De grotere affiliate-partijen hebben programmeerkennis, marktkennis , emailbestanden en financiele capaciteit om voor de CB markt een andere financiering in te zetten, dat hebben kleinere affiliates niet. Des te meer adverteerders van zichzelf inleveren in een periode van "korte termijn visie", des te eerder zullen ze erachter komen dat het die grote affiliate partij is, die de echte regels gaat stellen. Het einde van de koopman, omdat hij/zij zelf die markt niet meer beheerst.

De kleinere affiliates hebben de flexibiliteit om heel snel van positie te wijzigen en hebben daardoor best wel toekomst, maar zullen wel bereid moeten zijn om ook flexibel met hun adverteerders/partners om te gaan, onder het motto "wie niet voor ons is, is tegen ons".

Dus tweemaal de wiskunderegel "-" levert hier voor de adverteerder geen "+ " op. ;D
 

Robb

Nieuw lid
30 dec 2008
27
0
0
#26
Ouwesmurf ik ben het met jou eens dat de 20-80 regel statistisch is. Ik ben het ook eens dat er altijd kansen zijn.

Ik weet niet of mijn vraagstelling in dit onderwerp thuis hoort, maar ik stel hem wel.

Vanuit de positie van winkelier vraag ik mijzelf af wat te doen. Meedoen met een CB programma en dan je naam middels e-mail marketing bij iedere consument in de mailbox te laten deponeren. Minder afhankelijk van de Google strijdt, wel een strijd om de beste positie in de e-mail marketing.

Of te kiezen voor een pay per sales constructie via andere wegen.

Wat is naast het Cashback programma dan een beter alternatief?

Voor de goede orde, ik ben akkoord om publicers correct te vergoeden voor de klanten die aangebracht zijn. Tevens ben ik akkoord te praten over een bonus vergoeding op het moment dat de aangebrachte klant een vervolgorder plaatst. Ik ben ook bereidt om een combinatie te maken waarbij het aantal bezoekers ook een rol speelt in de beloning. Immers we zijn allemaal reëel genoeg om te weten dat marketing en sales, links of rechtsom, kosten met zich mee brengt.

In affiliate marketing zie ik de individuele publicers en/of de commerciële partijen als een potentiële zakenpartner. De commerciële partijen vragen 30% of meer aan fee en hebben ieder hun eigen commerciële regels.

In een win-win constructie is rechtstreeks zaken doen met de individuele publicers misschien haalbaar maar naar mijn verwachting ook erg tijdrovend.

Zelf vind ik de Cashback constructie vanuit marketingoogpunt de minst interessante. De vraag voor mij is wel: wat is de beste manier om in korte termijn naamsbekendheid op te bouwen en kopers te genereren?

Met dank, Rob
 

ouwesmurf

Nieuw lid
25 jan 2008
3.028
0
0
wfsidee.nl
#27
Rob,
Ik denk dat er niet 1 beste is. Elders geef je al aan dat je tijd, moeite en geld besteed om te testen en dat geldt ook hier.

Als 100% affiliate mag ik persoonlijk de Cashback afkeuren, dat wil niet zeggen dat ik anderen het recht ontken daarin wel te willen werken.

Ik wil wel benadrukken dat een adverteerder aan de eigen identiteit moet denken; wanneer collega-adverteerders dmv conversie of biedingen hoger onder de aandacht komen in de Cashback methodieken, staan de andere adverteerders "te kijk" en doen in feite niet meer mee, tenzij je meer gaat bieden en kom je in een neerwaartse spiraal terecht. Uitstappen, kan, hou je voorlopig het besmette imago.
De Cashback-eigenaar wordt op zich ook door steeds meer binnen- en buitenlandse collegae op de huid gezeten, speelt financiering een belangrijke rol en zij bepalen uiteindelijk obv kennis en macht in internet, wie "mee mag".
En wordt het mogelijk voor de adverteerder een "Crashback" ;)

Zou ook adviseren om hen niet anders dan een ander media-kanaal te zien, wil je met Cashback in zee, ga dan niet tegelijkertijd met anderen werken en omgekeerd.

En heb je de mogelijkheid om het met verschillende website-uitingen/labels te doen, elk z'n eigen kanaal, waarbij ik verwijs naar wat Aart in het Voorstellen - item al heeft geadviseerd omtrent conversie.

En in het algemeen : snel bekend worden is meer dan alleen affiliate marketing, voor het affiliate-werk heb ik nog weinig positieve ervaringen met hen, maar voor jou als adverteerder zou ik zeggen : probeer een goed mediaburo te vinden voor crossmediale aktiviteit. Zij kunnen de communicatie met de netwerken op zich nemen maar ook de aktie richting andere vormen van reklame uitvoeren : audio-visueel met schrijvende pers en internet is het meest krachtige wat je kunt indenken.
Hangt alleen maar een prijskaartje aan ;D
 

Byron

Nieuw lid
30 dec 2008
20
0
0
#28
Mijn ervaring is dat merchants beter niet met cashback sites werken kunnen. In duitschland heeft het op merchants die dit wel deed een zeer slechte invloed gehad. Cashbacksites komen ook meestal van niet zeer betrouwbare partijen.
 

ktugach

Nieuw lid
2 jul 2006
335
0
0
#29
Kreeg vandaag toevallig een newspost dat een engelse shop (hmv) een speciale commissiestructuur voor CB sites gaat hanteren (welke lager zijn dan de normale tarieven).

hmv is implementing a new commission structure for all cashback sites on their affiliate program. The new structure launches on 12 January 2009 and will be as follows:
Tier One
Monthly Sales <£10k
CDs/DVDs/Books/Accessories: 3% (normaal 4%)
Games: 0% (normaal 2%)
Tier Two
Monthly Sales £10k-£30k
CDs/DVDs/Books/Accessories: 4% (normaal 5%)
Games: 2% (normaal 3%)
Tier Three
Monthly Sales £30,001+
CDs/DVDs/Books/Accessories: 5% (normaal 7%)
Games: 3% (normaal 4%)

Commissions will no longer apply to games console or digital hardware sales made through cashback sites. (normaal 1%)
 

ouwesmurf

Nieuw lid
25 jan 2008
3.028
0
0
wfsidee.nl
#30
Wat ook opvalt, eigenlijk net als bij de AGC affaire : er klinkt weinig geluid vanuit de groep "grote affiliatebedrijven", die van meerdere mannetjes en vrouwtjes in 1 bedrijf. Allemaal een crashback-kloon in voorbereiding ? Immers, wie zwijgt stemt toe .........;D
 

Langace

Nieuw lid
4 dec 2005
1.453
0
0
www.zinngeld.nl
#31
Probleem is dat het nog moeilijk rendabel te krijgen is dit soort website's. De investering is erg hoog voor je leden hebt en dan ben je van hun afhankelijk. Zelfs de bestaande sites zoals wij hebben en onze collega's van EuroClix en MoneyMiljonair zien dat de marge op "online winkelen" lager zijn dan wij gewend zijn en dus mee kunnen werken.

Maar wees niet bang, alle grote spaarprogramma's zullen met cashback programma komen of hebben dat al (ZinnGeld heeft dat al 1,5 ECHT op basis van wat je koopt, maar een fixed bedrag geven per aankoop is al zo oud als EuroClix).
 

Robb

Nieuw lid
30 dec 2008
27
0
0
#33
Om nog even terug te komen op de reactie o.a van Ouwesmurf. Met dank trouwens.

Het klopt dat ik tijd, geld en aandacht beteed aan het uittesten van mijn nieuwe winkelconcept, de techniek en serieus ben over de marketing en sales methode. En zie het, net als een publicer, als een investering waar een boterham verdient moet worden.

Ik begrijp ook de opmerking als publicer over crossmediale activiteiten. Uit ervaring weet ik wat TV, radio, tijdschrift en krantenreclame doet. Ik heb ook ervaring met de mogelijkheden die de vaste media in combinatie met internet biedt.

Als winkelier is het concept ?pay per sale? aantrekkelijk, omdat het een afgebakende kostenpatroon is gerelateerd aan iedere verkoop. Het potentieel van internet publicers/affiliates is dat het mogelijk moet zijn om tegen voorspelbare kosten zowel marketing als sales te realiseren. Ik heb het hier over een win-win model voor beide partijen (we zijn immers allemaal ondernemers).

Ik zie online winkeliers om mij heen de afweging (en sommige de keuze) voor Cashback maken omdat zij stellen dat het een variant op het pay per sale concept is, bijdraagt aan verkoopvolume en waarbij ze hun eigen kosten in redelijke mate kunnen voorspellen.

Als ik het advies;

?audio-visueel met schrijvende pers en internet is het meest krachtige wat je kunt indenken?

interpreteert vanuit mijn positie van winkelier vertaal ik dit als; regel de marketing voor een groot deel via de vaste media en laat de publicers/affiliates op internet de verkoop bewerkstelligen cq. de bal inkoppen.

Als laatste meld ik dat ik telefonisch met twee crossmedia marketing bureaus heb gesproken. Ik vond hun inhoudelijke kennis van het positioneren van nieuwe formules erg mager/slecht (veel bla bla en onzin verhalen) en hun advies was Cashback te overwegen.

Ik heb besloten met een aantal goede publicers/affiliates die: een actueel e-mail bestand hebben, gevoel voor marketing hebben en op onderwerp en productniveau in staat zijn boven in de zoekmachines (Google en MSN search) te staan een voor beide goede deal te maken en voorlopig het daar bij te houden. Mijn eigen marketingclub zal de vaste media organiseren.

Als jullie nog suggesties hebben voor goede samenwerkende publicers/affiliates hou ik mij aanbevolen.

Met dank. Robb
 
9 jun 2008
118
0
0
#35
hoe meer cashback partijen, hoe lager de marges voor die partijen worden....aangezien ze elkaar zullen moeten concurreren met de hoogte van het percentage aan cashback wat consumenten krijgen. Vervolgens blijft er minder geld over voor grote marketing acties om bekendheid te krijgen. En er is sowieso te weinig marge om bezoekers op cpc basis met adwords in te kopen, omdat een groot deel van de taart naar de cashback klant zal gaan in tegenstelling tot 'normale' affiliates..... dus het lijkt mij een moeilijke klus om nu nog een cashback concept op poten te zetten.

Overigens zag ik een paar dagen terug in de Spits en de Metro advertenties van Splinq staan dat je 7,50 euro terug krijgt als je ergens bij een of andere radio website aanmeld. Dat soort samenwerkingsverbanden zijn wel slim om leden te werven. Maar ik vraag me af of je op die manier goede leden aan het werven bent waar je zoveel geld voor over hebt. Zijn deze leden niet gewoon geldjagers die ff zo'n bedragje ophalen en vervolgens nooit actief zullen worden?
Ik denk dat zo'n adverteerders partij beter af is om een partnerprogramma te starten en normale affiliates een beloning te geven. Dan krijg je mensen die zich aanmelden omdat ze 't een leuke site vinden, ipv ze geld krijgen via de achterdeur.
 

Robb

Nieuw lid
30 dec 2008
27
0
0
#36
Beste Mensen,

Even ter duidelijkheid en om geen misverstanden te krijgen.
Als winkelier ben ik tegen het Cashback principe.

Het gaat mij om een goede samenwerking tussen publicers/affiliates en winkelier (zie mijn vorige reactie en bij "voorstellen nieuwe gebruikers").

Groet, Robb
 

fgielen

Nieuw lid
19 aug 2007
507
0
0
#38
Als je kijkt naar de algemene voorwaarden van shopkorting.nl
staat er bij 2 c.:

Wanneer u de website van een Partner, op welke wijze dan ook, al eerder heeft bezocht dan kan het, voor het totstandbrengen van een Geslaagde Transactie, noodzakelijk zijn om eerst uw Cookies te wissen.

Hiermee zeggen ze in principe:
"Indien u reeds eerder een webwinkel bezocht heeft via een collega affiliate behoort u eerst de cookies te wissen zodat wij de sale kunnen stelen van deze collega affiliate".

Het is ongelooflijk dat netwerken zich met deze praktijken bezighouden.
 

Robb

Nieuw lid
30 dec 2008
27
0
0
#39
Vorige week met veel plezier op de Webwinkelvakdagen geweest.

Zanox en Tradedoubler adviseren CashBack als beste Affiliateprogramma.

Daisycon keek veel meer naar de businesscase en gaven een veel beter advies.