Hoe gaat het met jullie omzet?

Karel

Nieuw lid
21 feb 2008
814
1
0
#1
Bij mij bar slecht. Nu is september toch al geen vette maand, zo blijkt uit voorgaande jaren. Maar ja??

Heb er een polletje voor gamaakt.
http://www.affiliateforum.nl/index.php/topic,23348.0.html

Kareltje
 

dykwia

Nieuw lid
7 jun 2011
143
0
0
#2
Het gaat overal gewoon echt slecht. In mijn buurt hier in Den Haag staan halve straten gewoon leeg en ik woon in een goede buurt.

Bedrijven die al >40 jaar bestaan, houden plots op te bestaan. Ook ketens waarvan ik de eigenaar ken, klaagden 6 maanden geleden niet, nu ineens toch ook.

Hopen dat we het dieptepunt wel gehad hebben, maar ik heb er steeds minder vertrouwen in :/.
 
16 jan 2011
68
0
0
#3
Zowel Juli als Augustus zijn slechte maanden voor mij geweest, een 50% daling in de inkomsten en ook een lichte daling in bezoekers.

Ik ging er eerst vanuit dat dit met de zomervakanties te maken had maar tot nu toe zie ik in September nog geen echte opleving.

Houden mensen de hand op de knip? Het lijkt erop.
 
10 sep 2010
448
0
16
#4
Ik zie de laatste 2 jaar alleen maar een daling van de omzet. De eerste 8 maanden van dit jaar ca. 35% minder dan de eerste 8 maanden van vorig jaar. En ca. 55% minder dan in 2011. Grappig is (of niet) dat ik de eerste week van september een topomzet had van ?4,- :'( . Ben benieuwd hoelang het nog lonend is om ermee door te gaan. Ik vrees het ergste.
 
12 jul 2012
287
0
0
#5
willie wortel zei:
Ik zie de laatste 2 jaar alleen maar een daling van de omzet. De eerste 8 maanden van dit jaar ca. 35% minder dan de eerste 8 maanden van vorig jaar. En ca. 55% minder dan in 2011. Grappig is (of niet) dat ik de eerste week van september een topomzet had van ?4,- :'( . Ben benieuwd hoelang het nog lonend is om ermee door te gaan. Ik vrees het ergste.
?4,-??
Ik hoop dat je niet van je aff. inkomsten leeft :eek:

Hier zie ik nog geen schrikbarende getallen, vorige week was voor een aantal sites minder goed maar andere hadden juist een van de betere weken. Lijkt mij ook liggen aan wat je verkoopt.
 

Karel

Nieuw lid
21 feb 2008
814
1
0
#6
Het aantal bezoekers is sterk toegenomen. Heeft er ook mee te maken dat ik de html sites omzet naar wp. Meer werk dan ik dacht maar loont zeker wel.

Het beeld dat jullie schetsen komt dus bij mij bekend voor.

Weer even een balletje, (vaker geprobeerd en slechts een keer gebeurd):
2 mensen die samen werken zijn 4x zo sterk!! Dus zou zeker de moeite waard zijn om een klein discussie groepje over dit onderwerp te formeren. De problemen zijn te groot om alles zelf maar even op te lossen.
In een cafe ergens?

Concurrentie hoef je van mij niet te verwachten. Zoek altijd naar aanvullingen, elkaar versterken, niet bevechten.

Karel
 

jworks

Nieuw lid
4 jul 2010
25
0
0
www.shoppenbij.nl
#7
Mijn inkomsten zijn ook aanzienlijk gedaald.
Minder affiliate sales, en bij sommige adsense sites is de CPC gehalveerd!
Ik verwacht dat de daling volgend jaar doorzet.
Hopelijk trekt de economie in 2015 weer aan.
 
12 jul 2012
287
0
0
#8
Karel zei:
Het aantal bezoekers is sterk toegenomen. Heeft er ook mee te maken dat ik de html sites omzet naar wp. Meer werk dan ik dacht maar loont zeker wel.

Het beeld dat jullie schetsen komt dus bij mij bekend voor.

Weer even een balletje, (vaker geprobeerd en slechts een keer gebeurd):
2 mensen die samen werken zijn 4x zo sterk!! Dus zou zeker de moeite waard zijn om een klein discussie groepje over dit onderwerp te formeren. De problemen zijn te groot om alles zelf maar even op te lossen.
In een cafe ergens?

Concurrentie hoef je van mij niet te verwachten. Zoek altijd naar aanvullingen, elkaar versterken, niet bevechten.

Karel
Dat is altijd leuk, mensen hier die toevallig naar de DMexco in Köln gaan op 18 september?
 

jeroentja

Nieuw lid
26 jan 2008
255
0
0
#9
Het verschilt enorm. Bij de ene site valt het tegen met bezoekers, maar heb ik nu al de omzet van wat ik in 2012 had. Bij een andere site had ik in augustus een record aantal bezoekers, maar daarbij vind ik het erg lastig om deze op de juiste manier te monetizen.
 

Karel

Nieuw lid
21 feb 2008
814
1
0
#10
Misschien fout, maar beurzen ben ik een beetje zat. Ga er wel naartoe en soms met wel wat resultaat. Die praatjes laat ik vrijwel altijd schieten. Om ergenis te voorkomen.

Kareltje
 

Kier

Nieuw lid
15 jan 2011
56
0
0
#11
Ik zie af en toe hele slechte weken (welke ik niet kan verklaren door weer/vakantie). Over de hele linie liggen we voor op vorig jaar echter ook de investeringen vallen dit jaar hoger uit. De winstgevendheid staat dus wel onder druk.
 

Gumtree

Nieuw lid
13 apr 2008
178
0
0
#12
ik bekijk het affiliate gebeuren zoals sommigen weten van twee kanten, als affiliate en als merchant. beide in 2 compleet verschillende branches. (affiliate in travel en merchant in kleding)

Ik merk in de travel een volledige verplaatsing van tickets, hotels naar pakketreizen en verzekeringen. Hotels en tickets zijn in 3 jaar tijd nog maar 10% van mijn gehele affiliate omzet. en dat was toen ik begon met affiliate marketing ruim 80%

Dan de merchant kant, dat doe ik pas een jaartje of 5 enige trend die ik momenteel opmerk is dat de vergelijkers, de coupons, kortingcodes sterk aan de winnende hand zijn. was de verdeling tussen content sites in het begin nog 40% (coupons/korting/cashback) en 60 voor de content sites is het heden ten dage nog maar 25% wat ik vergoed aan content sites.

Er wordt enorm gegoogled op kortingscodes, en ander geneuzel. En ja, ondanks dat ik geen tooltje heb waarmee de cookie niet kan worden overschreven pas ik de sales wel handmatig aan als ik zie dat de klant is overgestapt van een content site naar een coupon/korting/cashback site. Ik geloof nog steeds dat ik meer heb aan een klant van een content site dan van een kortingzoeker. ik geloof in de contentpublisher (mits goede serieuze content) en niet in het "snelle geld" van de coupon/korting/cashback sites.

het wordt dus tijd dat er een google "nugget" (goudzoekers) update komt die de coupon/korting/cashback sites een flinke duw naar onderen geven. tenzij je als site echt iets te bieden hebt.
 

PJ

Nieuw lid
28 feb 2008
1.417
0
0
#13
muggetje zei:
Ik merk in de travel een volledige verplaatsing van tickets, hotels naar pakketreizen en verzekeringen. Hotels en tickets zijn in 3 jaar tijd nog maar 10% van mijn gehele affiliate omzet. en dat was toen ik begon met affiliate marketing ruim 80%
Maar wat is daar dan de oorzaak van? Toen ik begon was er eenvoudig niets anders dan hotels en tickets. En dan ook nog alleen van buitenlandse partijen, net als met cruises en huurauto's. Daarna zijn de Nederlandse partijen pas begonnen en kwamen er ook pakketreizen, eerst vooral massatoerisme en later ook luxe rondreizen en dergelijke.

Dus afhankelijk van de periode die je neemt, is er sowieso een verschuiving omdat het aanbod is verbreedt. Daarbij zijn vliegtickets een verhaal apart, omdat juist door de online verkoop luchtvaartmaatschappijen amper nog een cent aan (online) reisbureaus willen geven voor de verkoop van een ticket. En dat merk je als affiliate natuurlijk ook: 35 euro voor de verkoop van een ticket is toch echt iets uit het verleden. Dus logisch dat dat segment daalt.

Wat hotels betreft: hotelboekingssites waren zo ongeveer de eersten in de branche, wat hen een enorme voorsprong geeft. In die markt heeft een verdere concentratie plaatsgevonden, zodat het inmiddels bijna alleen nog maar beursgenoteerde ondernemingen zijn. Ze zijn dan ook in staat om enorm te investeren in techniek en kwaliteit. Het wordt dan ook steeds moeilijker om daar als affiliate nog iets aan toe te voegen. Met een simpele XML-koppeling kom je er niet meer. En dan hebben ze ook nog eens enorme hoeveelheden reviews verzameld, hebben ze mensen in dienst die fulltime op sociale netwerken actief zijn om plusjes, likes en wat al niet te genereren. Als je geen contentsite hebt die een eigen publiek trekt en een eigen waarde heeft, is het verdomd lastig om nog een graantje van die markt mee te pikken.

enige trend die ik momenteel opmerk is dat de vergelijkers, de coupons, kortingcodes sterk aan de winnende hand zijn. was de verdeling tussen content sites in het begin nog 40% (coupons/korting/cashback) en 60 voor de content sites is het heden ten dage nog maar 25% wat ik vergoed aan content sites.
Dat kan natuurlijk ook alles te maken hebben met het feit dat jij met kortingssites en dergelijke in zee bent gegaan. Bij mij zou je er dan meteen uitvliegen, dus dat is dan alvast een contentsite minder. Anderen wachten misschien met piepen tot ze erachter komen dat hun omzet sterk terug is gelopen, klagen nog eens bij jou over een overschreven sale, trekken nog eens verongelijkt bij het netwerk aan de bel en geven je nog maar wat tijd om te rekken. Maar uiteindelijk zullen ook zij afscheid van je gaan nemen. En alweer verschuift de verhouding voor jou als merchant ten gunste van kortingssites...

het wordt dus tijd dat er een google "nugget" (goudzoekers) update komt die de coupon/korting/cashback sites een flinke duw naar onderen geven.
En waarom zou google wel moeten doen wat jij als merchant kennelijk niet doet?
 

PJ

Nieuw lid
28 feb 2008
1.417
0
0
#14
jeroentja zei:
Bij de ene site valt het tegen met bezoekers, maar heb ik nu al de omzet van wat ik in 2012 had. Bij een andere site had ik in augustus een record aantal bezoekers, maar daarbij vind ik het erg lastig om deze op de juiste manier te monetizen.
Dat is natuurlijk de kern van affiliatemarketing: niet een site online plempen maar een concept ontwikkelen dat enerzijds bezoekers trekt (en hen ook een reden geeft om terug te komen) en anderzijds converteert. En dat zal per site verschillen: de ene site bestaat al wat langer, heeft al een publiek en je kent de niche inmiddels zo goed dat het rendement hoog ligt, de andere site moet je nog flink doorontwikkelen om dat punt te bereiken.

En dan staan de ontwikkelingen ook niet stil: een site die gisteren nog prima voldeed kan morgen achterhaald zijn en langzaam zijn bezoekers verliezen. Een site is dan ook nooit af en draait nooit stationair: steeds weer moet je inschattingen maken over de verdere ontwikkeling en zul je daarbij soms succes hebben en soms op je bek gaan. Die onzekerheid hoort nu eenmaal bij het ondernemerschap.

Ik denk dat het allemaal een stuk makkelijker is als je je focust op wat jij voor je bezoekers kunt betekenen. Dan ontwikkel je vanzelf een goede site en zul je die ook blijven ontwikkelen. Zo'n site converteert op termijn altijd beter dan een site die is gericht op snel succes en makkelijke trucjes waarmee even snel veel bezoekers worden gekaapt. En die extra bezoekers komen vanzelf wel als jouw bezoekers tevreden zijn en je site gaan aanbevelen.

Wat ik overigens wel merk is dat deze crisis iets heel anders is dan het ineenstorten van de internetzeepbel. Nu gaan er niet alleen bedrijven failliet die drijvend op de hype niets anders deden dan geld verbranden maar ook serieuze partijen. Het ruimt nu niet alleen meer lekker op.

Dankzij die crisis is omzet op zich op dit moment voor mij niet altijd zo'n goede graadmeter. Ik zie om me heen dat het met veel sites slecht gaat en net als tijdens de vorige crisis zie ik daar de positieve kanten van in. Het spreekwoord luidt niet voor niets: never waste a good crisis!

Crisis is een prima periode om te investeren, mits je in goede tijden daartoe de buffers hebt aangelegd (leerde de regering dat maar eens). In sommige niches biedt men tegen elkaar op om de laatste bezoeker, om nog maar een beetje omzet te maken. Met uiteraard nog meer verliezen tot gevolg. Uiteraard ga ik daar niet in mee en ga ik niet tegen die wanhopigen opbieden. Anticyclisch denken levert niet alleen met beleggen een veel hoger rendement.

Wat ik bied voor advertenties/keywords is sowieso gerelateerd aan wat zo'n bezoeker me oplevert. Dat wordt continu gemeten en verwerkt in het bod. En de winstmarge die ik daarin verdisconteer stel ik beslist nooit omlaag bij, tenzij ik heel gericht met een actie bezig ben. Dus als allerlei idioten in doodsnood tegen elkaar op gaan bieden, dan worden mijn advertenties automatisch minder vertoond. Dat is een signaal om in actie te komen.

In feite maakt het niet veel uit wat de reden is waarom minder advertenties vertoond worden, want ook als dat is omdat mijn site wat achterop raakt qua rendement is de remedie hetzelfde: het is tijd om in die site te gaan investeren om de conversie te verhogen. Verondersteld dat het een site en een markt betreft waar ik denk nog steeds een prominente rol te kunnen spelen (anders wordt het tijd de site op te heffen of in de verkoop te zetten mocht iemand anders er meer mee kunnen), dan is het tijd om stevig in ontwikkeling te gaan investeren.

Mocht ik voor die site een deel van het advertentiebudget besteden aan branding, dan worden die campagnes onmiddellijk stopgezet: dat geld kan ik nu even beter gebruiken. Iedere advertentiecent moet nu even geld opleveren, de rest gaat naar het ontwikkelingsbudget. De omzet zal dus nog wat meer omlaag gaan, maar zoals gezegd: omzet is momenteel niet zo'n goede graadmeter, die kan ook ten koste van verliezen worden gerealiseerd.

De grens is dat je natuurlijk wel genoeg omzet moet draaien om de afspraken die je hebt gemaakt om een hogere vergoeding te krijgen waar te maken, anders komen je marges onder druk en beland je in een neerwaartse spiraal die je reserves aantast. Maar mijn ervaring is dat dat allemaal niet zo'n probleem is als je intensief en transparant samenwerkt. Als ik pro-actief uitleg dat de omzet even een tijdje omlaag gaat omdat er juist nu extra geld wordt gestoken in ontwikkeling om zodra de markt aantrekt extra marktaandeel mee te pikken, dan is er echt geen partij die zegt dat ik mijn staffel niet haal en dus een lagere vergoeding krijg.

Er zijn dus nogal wat redenen waarom de omzet per site kan wisselen. Dat heeft niet alleen te maken met de concurrentie en de bokkensprongen die zij maken, maar ook met wat jij met je site aan het doen bent.
 

Karel

Nieuw lid
21 feb 2008
814
1
0
#15
Er zijn dus nogal wat redenen waarom de omzet per site kan wisselen. Dat heeft niet alleen te maken met de concurrentie en de bokkensprongen die zij maken, maar ook met wat jij met je site aan het doen bent.
en toen?

Kareltje
 
25 jan 2008
3.028
0
0
wfsidee.nl
#16
Karel zei:
Er zijn dus nogal wat redenen waarom de omzet per site kan wisselen. Dat heeft niet alleen te maken met de concurrentie en de bokkensprongen die zij maken, maar ook met wat jij met je site aan het doen bent.
en toen?

Kareltje
Dat staat er dus echt wel Karel, zal het er even uitlichten :
het is tijd om in die site te gaan investeren om de conversie te verhogen. Verondersteld dat het een site en een markt betreft waar ik denk nog steeds een prominente rol te kunnen spelen (anders wordt het tijd de site op te heffen
1. stel vast of je in je markt / niche nog een deuk in het pakje boter kunt drukken
2. nee, site opheffen
3. ja, investeer dan hetzij in geld, hetzij in content of allebei om je bezoekers te trekken , méér dan tot dusver
doodsimpel eigenlijk ;D
 
26 jan 2008
255
0
0
#17
Karel zei:
Er zijn dus nogal wat redenen waarom de omzet per site kan wisselen. Dat heeft niet alleen te maken met de concurrentie en de bokkensprongen die zij maken, maar ook met wat jij met je site aan het doen bent.
en toen?

Kareltje
PJ bedoel: Ga eerst analyseren waarom je minder verdient. Ligt het aan bezoekersaantallen, aan conversie, aan doorklikken bijv. Hoe komt dat, waarom is dat zo, wat kan je er aan doen enz enz. Daarna komt pas: wat ga ik daar aan doen.