jeroentja zei:
Bij de ene site valt het tegen met bezoekers, maar heb ik nu al de omzet van wat ik in 2012 had. Bij een andere site had ik in augustus een record aantal bezoekers, maar daarbij vind ik het erg lastig om deze op de juiste manier te monetizen.
Dat is natuurlijk de kern van affiliatemarketing: niet een site online plempen maar een concept ontwikkelen dat enerzijds bezoekers trekt (en hen ook een reden geeft om terug te komen) en anderzijds converteert. En dat zal per site verschillen: de ene site bestaat al wat langer, heeft al een publiek en je kent de niche inmiddels zo goed dat het rendement hoog ligt, de andere site moet je nog flink doorontwikkelen om dat punt te bereiken.
En dan staan de ontwikkelingen ook niet stil: een site die gisteren nog prima voldeed kan morgen achterhaald zijn en langzaam zijn bezoekers verliezen. Een site is dan ook nooit af en draait nooit stationair: steeds weer moet je inschattingen maken over de verdere ontwikkeling en zul je daarbij soms succes hebben en soms op je bek gaan. Die onzekerheid hoort nu eenmaal bij het ondernemerschap.
Ik denk dat het allemaal een stuk makkelijker is als je je focust op wat jij voor je bezoekers kunt betekenen. Dan ontwikkel je vanzelf een goede site en zul je die ook blijven ontwikkelen. Zo'n site converteert op termijn altijd beter dan een site die is gericht op snel succes en makkelijke trucjes waarmee even snel veel bezoekers worden gekaapt. En die extra bezoekers komen vanzelf wel als jouw bezoekers tevreden zijn en je site gaan aanbevelen.
Wat ik overigens wel merk is dat deze crisis iets heel anders is dan het ineenstorten van de internetzeepbel. Nu gaan er niet alleen bedrijven failliet die drijvend op de hype niets anders deden dan geld verbranden maar ook serieuze partijen. Het ruimt nu niet alleen meer lekker op.
Dankzij die crisis is omzet op zich op dit moment voor mij niet altijd zo'n goede graadmeter. Ik zie om me heen dat het met veel sites slecht gaat en net als tijdens de vorige crisis zie ik daar de positieve kanten van in. Het spreekwoord luidt niet voor niets: never waste a good crisis!
Crisis is een prima periode om te investeren, mits je in goede tijden daartoe de buffers hebt aangelegd (leerde de regering dat maar eens). In sommige niches biedt men tegen elkaar op om de laatste bezoeker, om nog maar een beetje omzet te maken. Met uiteraard nog meer verliezen tot gevolg. Uiteraard ga ik daar niet in mee en ga ik niet tegen die wanhopigen opbieden. Anticyclisch denken levert niet alleen met beleggen een veel hoger rendement.
Wat ik bied voor advertenties/keywords is sowieso gerelateerd aan wat zo'n bezoeker me oplevert. Dat wordt continu gemeten en verwerkt in het bod. En de winstmarge die ik daarin verdisconteer stel ik beslist nooit omlaag bij, tenzij ik heel gericht met een actie bezig ben. Dus als allerlei idioten in doodsnood tegen elkaar op gaan bieden, dan worden mijn advertenties automatisch minder vertoond. Dat is een signaal om in actie te komen.
In feite maakt het niet veel uit wat de reden is waarom minder advertenties vertoond worden, want ook als dat is omdat mijn site wat achterop raakt qua rendement is de remedie hetzelfde: het is tijd om in die site te gaan investeren om de conversie te verhogen. Verondersteld dat het een site en een markt betreft waar ik denk nog steeds een prominente rol te kunnen spelen (anders wordt het tijd de site op te heffen of in de verkoop te zetten mocht iemand anders er meer mee kunnen), dan is het tijd om stevig in ontwikkeling te gaan investeren.
Mocht ik voor die site een deel van het advertentiebudget besteden aan branding, dan worden die campagnes onmiddellijk stopgezet: dat geld kan ik nu even beter gebruiken. Iedere advertentiecent moet nu even geld opleveren, de rest gaat naar het ontwikkelingsbudget. De omzet zal dus nog wat meer omlaag gaan, maar zoals gezegd: omzet is momenteel niet zo'n goede graadmeter, die kan ook ten koste van verliezen worden gerealiseerd.
De grens is dat je natuurlijk wel genoeg omzet moet draaien om de afspraken die je hebt gemaakt om een hogere vergoeding te krijgen waar te maken, anders komen je marges onder druk en beland je in een neerwaartse spiraal die je reserves aantast. Maar mijn ervaring is dat dat allemaal niet zo'n probleem is als je intensief en transparant samenwerkt. Als ik pro-actief uitleg dat de omzet even een tijdje omlaag gaat omdat er juist nu extra geld wordt gestoken in ontwikkeling om zodra de markt aantrekt extra marktaandeel mee te pikken, dan is er echt geen partij die zegt dat ik mijn staffel niet haal en dus een lagere vergoeding krijg.
Er zijn dus nogal wat redenen waarom de omzet per site kan wisselen. Dat heeft niet alleen te maken met de concurrentie en de bokkensprongen die zij maken, maar ook met wat jij met je site aan het doen bent.