Op mijn voornemen niet te posten in andermans Rubriek dan toch even een bijdrage van mijn kant.
De posting is ingegeven door een ergernis, de ergernis dat aan adverteerders een product verkocht wordt met eigenschappen die het niet bezit, sterker nog die juist negatieve resultaten opleverd.
1) Wellicht ter orientatie van wie wat zegt: Ik ben werkzaam bij daisycon, zoals u kunt zien aan mijn profiel, rdeboer is anoniem op het forum en werk naar alle waarschijnlijkheid voor tradetracker zoals u op basis van zijn posting op zult kunnen maken
http://www.affiliate-forum.nl/index.php?action=profile;u=705;sa=showPosts.
2)
de onderstaande informatie is de status van een week oud, of TT inmiddels de redirect heeft aangepast naar een 301 zal ik op korte termijn laten onderzoeken.
Mocht dit inderdaad het geval zijn dan vraag je je af:
a) waarom dit jaren heeft moeten duren met alle nadelige gevolgen voor de adverteerders
b) wat de nadelige gevolgen van hun nieuwe methode zijn: een dubbele 301 redirect
cq eerst naar een ?permanently moved? site linken en dan weer naar ?permanently moved? linken.
Of google dit ook als spam kan ik nu niet beoordelen, maar het lijkt me voor de hand liggen dat ze deze links niet in de pagerank me gaan nemen. Waarbij direct linking opnieuw een nadeel heeft tav van de traditonele methode die de overige netwerken gebruiken.
******************************************************
Direct Linking - Negatieve neveneffecten
Inleiding
Dit document beschrijft de (neven)effecten van het gebruik van Direct Linking zoals dat door sommige Affiliate Marketing netwerken aangeboden wordt. Hoewel deze methode op het eerste gezicht een interessante oplossing lijkt, zijn de neveneffecten negatief. Daisycon biedt deze methode niet aan.
Het gebruik van Directlinking verlaagt de positie van de adverteerder in de organische zoekresultaten bij zoekmachines (§ 2). Sterker nog, de adverteerder loopt gevaar uit het Google-overzicht verwijderd te worden wegens zoekmachinespam (§ 3). Om de effecten te beschrijven wordt allereerst de context beschreven.
§ 1 - Context
In de online marketing tussen adverteerder en website-exploitant worden verschillende vergoedingsmodellen gehanteerd. Een daarvan is het CPA model, oftewel Cost per Action. Bij dit model maakt de adverteerder marketingkosten indien er een actie is. De website-exploitant genereert ook pas inkomsten als er een actie is. De actie is veelal een verkoop op de website van de adverteerder. Om deze actie inzichtelijk te maken dient de actie geregistreerd te worden.
Naast website-exploitanten en adverteerders zijn er advertentienetwerken. Deze advertentienetwerken treden op als makelaar in traffic/advertentieruimte tussen de verkopende partij (de exploitant) en de kopende partij (de adverteerder). In het geval van een CPA model registreert en administreert het advertentienetwerk o.a. de actie zodat deze inzichtelijk is voor beide partijen.
Het voeren van een CPA campagne via aangesloten ?wederverkopers? wordt affiliate marketing genoemd. De website-exploitant wordt hierbij ?Affiliate? genoemd. De adverteerder ?Merchant?. Het advertentienetwerk ?Affiliate netwerk?.
Daisycon is een van de aanbieders van Affiliate marketing in Nederland. Andere affiliate netwerken zijn M4N, Tradedoubler, Tradetracker en Zanox.
Om transacties te registreren wordt een zogenaamde trackingmethode gebruikt: een technologische oplossing om een aankoop te registreren die via een affiliate bij een merchant heeft plaatsgevonden. Hoewel er door de affiliate netwerken verschillende methodes gebruikt worden bestaan ze allen uit twee basisdelen. De wijze waarop de transacties uiteindelijk geregistreerd worden (1) en de wijze waarop aangesloten affiliates naar de adverteerder linken (2). Dit document behandelt alleen de wijze van linken.
De wijze waarop een affiliate naar een merchant linkt heeft een grotere rol dan alleen de tracking. Doordat het zoekmachines beïnvloed heeft het namelijk een aantal mogelijke negatieve neveneffecten op de gehele online marketing van een adverteerder.
§ 2 - Verlaging positie in zoekmachines
Directlinking gebruikt een 302 (?temporarily moved?) redirect om de bezoekers naar de hoofdsite van de adverteerder te leiden. Simpel gezegd: Directlinking verwijst door met de mededeling dat de opgegeven link (=refferlink) TIJDELIJK naar een andere site linkt.
De spiders die zoekmachines gebruiken om o.a. de linkpopulariteit van sites vast te stellen, slaan een 302 redirect op als een ZELFSTANDIGE reguliere website, immers de redirect geeft aan dat het (slechts) een tijdelijke doorverwijzing betreft. Omdat elke uitstaande reffererlink een eigen code heeft, ziet een zoekmachine iedere link als een zelfstandige pagina. Deze zullen dan ook als zelfstandige pagina?s in de zoekresultaten opgenomen worden.
Vele kleintjes maken hier echter niet één grote, maar blijven vele kleintjes.
Bijkomend nadeel is dat de page-rank binnen zoekmachines opgebouwd wordt voor de ?pagina-zonder-variabelen?. De page-rank komt ten goede aan de URL die voor het 'vraagteken' staat.
Ter illustratie:
Originele link: www.shoestring.nl/tradetracker/?campaignID=159&materialID=2905&affiliateID=5764
De site die de page rank toegewezen krijgt is: www.shoestring.nl/tradetracker/
Indien men hierop doorklikt komt men niet uit bij www.shoestring.nl/ , maar bij het advertentie netwerk. Op deze wijze sponsoort een adverteerder de pagerank van het advertentienetwerk.
In tegenstelling tot Directlinking hanteert o.a. Daisycon een 301 (?permanently moved?) redirect.
Deze redirect geeft aan de zoekmachine door dat niet de uitstaande link, maar de doelsite de juiste link is die opgeslagen moet worden in de zoekresultaten. Hoewel ook hier elke refferer link een eigen unieke code heeft "ziet" de zoekmachine enkel de doelsite van de adverteerder.
Hier geldt dus wel het adagium van vele kleintjes maken een grote.
Kort gezegd: een reguliere affiliate link zal niet opgenomen worden in de zoekresulaten maar wél de linkpopulariteit van de adverteerder ten goede komen. Een directlinking link zal wel in de overzichten van zoekmachines als zelfstandige website opgenomen worden en concurreren met de site van de adverteerder.
Bovendien bestaat het gevaar dat zoekmachines de reffererlinks van de Direct linking methode als ZoekmachineSpam zien en de website van de adverteerder in de ban doen (zie volgende paragraaf).
§ 3 - Risico van het gebruik: in de ban door Google
3.1 - In de ban door het gebruik van een 302 redirect
Het gebruik van een 302 redirect wordt door Google (en andere zoekmachines) niet op prijs gesteld gezien het bij een gebruik binnen een affiliate programma feitelijk onjuist is, het is immers geen tijdelijke verwijzing, maar een (permanente) advertentie link.
Het gaat hierbij niet alleen om de redirect link via het domein van de adverteerder, bv www.shoestring.nl/tradetracker/ naar de site www.shoestring.nl/ , maar de uitstaande links die zijn van belang.
Op http://www.seotoday.com komt men tot de volgende conclusie.
?Conclucion
Correctly setting up a ?301 redirect? command can be a very fast and easy step for any web master or site owner if done correctly and if you know how to do it right. Don?t take chances of having your site banned like Business.com was earlier this year. A ?302 redirect? command is an invitation for getting your site banned, since search engines don?t like temporary redirects.?
Zie: http://www.seotoday.com/browse.php/category/articles/id/477/index.php
Op een Duitse seachmarketingforum is de case na te lezen van een adverteerder die uit Google is verwijderd door gebruik van Directlinking.
Zie: http://www.abakus-internet-marketing.de/foren/viewtopic/p-220355.html
2) In de ban door Cloacking
Gezien bij direct linking de feitelijk geïndexeerde pagina niet de website van de adverteerder is maar een doorverwijzing van het advertentie netwerk naar de adverteerders pagina, bestaat de mogelijkheid dat Google dit ziet als ?cloacking? (de inhoud van de website zonder variabelen, bijvoorbeeld http://www.shoestring.nl/tradetracker/ heeft geheel niet met de zoekwoorden van de adverteerder te maken, in casu reizen), of juist als multiple website met exact dezelfde content. Beide zaken zijn niet toegestaan binnen Google. Bij het constateren van dergelijke overtredingen wordt het gehele betrokken domein in de ban gedaan en daarmee dus een ban van Google voor de adverteerder.
§ 4 - Conclusie
Directlinking is een methode met onverwachte negatieve effecten op o.a. de zoekmachinemarketing strategie van een adverteerder. De bij affiliates uitstaande links hebben geen positieve invloed op de page-rank van een adverteerder. De wijze waarop deze links werken hebben het gevaar als ongewenst te worden bestempeld door zoekmachines met alle nadelige verstrekkende gevolgen van dien.
Bron: M. Dobroschelski, Daisycon