PAN heeft meeting met AFM ivm vergunning

zanox benelux

zanox | Straight to performance
5 dec 2005
1.733
0
0
www.zanox.com
#1
Beste publishers,

Dat er veel onduidelijkheid bestaat over de aangekondigde AFM-vergunning voor financiële vergelijkers blijkt wel uit de discussiethreads op dit forum.

Graag laten we weten dat het PAN (vertegenwoordigd door ZANOX en Daisycon) vanmiddag een afspraak heeft met de AFM om de vragen voor te leggen die relevant zijn voor publishers en adverteerders. Hier zitten uiteraard ook vragen bij die op dit forum zijn gesteld. Onze inzet is om snel duidelijkheid te krijgen voor alle betrokkenen.

We zullen jullie op de hoogte houden van de informatie die de AFM met ons deelt.

Met vriendelijke groet,

ZANOX Benelux,
namens Platform Affiliate Netwerken
 
25 jan 2008
3.028
0
0
wfsidee.nl
#2
En ...... is er al witte rook ?

Zo ja, blijft alles bij de laatste aanzegging

Zo nee en zijn ze in beraad gegaan, is er wellicht een opening ?

Vermoedelijk zijn velen uitermate nieuwsgierig ;D
 

zanox benelux

zanox | Straight to performance
5 dec 2005
1.733
0
0
www.zanox.com
#3
Beste ouwesmurf (en collega-publishers),

Gisteren heeft het PAN namens publishers en adverteerders veel vragen en discussiepunten aan de AFM voorgelegd. Op de meeste vragen konden zij niet direct een antwoord of bevestiging geven. De AFM zal dit op korte termijn schriftelijk doen richting het PAN.

Wij hopen publishers dan inhoudelijk beter te kunnen informeren.

Met vriendelijke groet,

ZANOX Benelux,
namens Platform Affiliate Netwerken
 

zanox benelux

zanox | Straight to performance
5 dec 2005
1.733
0
0
www.zanox.com
#4
Beste publishers,

Zojuist heeft de AFM schriftelijk gereageerd op een aantal vragen die het PAN afgelopen dinsdag aan hen heeft voorgelegd.

De AFM heeft 3 punten bevestigd:

  • Partijen die als gevolg van de lijn in de nieuwsbrief van 9 september 2014 een vergunning voor bemiddelen moeten aanvragen en vóór 17 november 2014 de vergunning hebben aangevraagd, mogen hun bemiddelingswerkzaamheden na 17 november 2014 ongewijzigd voortzetten tot het moment dat de AFM besloten heeft over de vergunningsaanvraag.
  • Partijen die als gevolg van de lijn in de nieuwsbrief van 9 september 2014 bestaande (vergoedings)afspraken moeten aanpassen, krijgen tot 17 november 2014 de tijd om dat te doen.
  • Er is geen sprake van bemiddelen als een website geen gegevens van de bezoeker inwint en de bezoeker doorlinkt naar de productpagina van de aanbieder. Hiermee bedoelt de AFM statische vergelijkingen en overzichten (zonder gebruik van filters).

Wat deze punten concreet betekenen, kun je nalezen op het zanox blog.

Er zijn ook een aantal vragen nog niet beantwoord, bijvoorbeeld over vergelijkingstools van derden en vergelijkers in i-frames. Dient de aanbieder of de eigenaar van het domein in dit geval over een vergunning te beschikken? De AFM zal hier nog op terug komen.

Wij zullen publishers uiteraard op de hoogte houden en informeren zodra er meer bekend is.

Met vriendelijke groet,

ZANOX Benelux
 

elja

Nieuw lid
16 aug 2009
535
0
0
#5
Ik lees :
Wanneer je een financiële vergelijker hebt zonder gebruik van filters, dan kun je zonder een AFM-vergunning je activiteiten voortzetten.

Wat ik me hierbij afvraag is of een sortering ook als filter gezien wordt.
A - wanneer deze door de bezoeker zelf ingesteld wordt
B - Wanneer deze niet door de bezoeker zelf ingesteld wordt
 
25 jan 2008
3.028
0
0
wfsidee.nl
#6
Wat ik begrijp - en was ook te verwachten - is dat er in het geheel niets veranderd is met dit gesprek.

Zodra een publisher op eigen website uitvoert of toelaat, dat een vergelijking anders uitvalt naarmate de parameters gewijzigd kunnen worden, is er sprake van bemiddeling op het terrein waar de AFM controle over heeft.

Maakt dus niet uit wie de parameters of filters instelt, het gaat er om dat het plaats heeft op je website.
Sorteren is natuurlijk hetzelfde.
Er zijn gegevens van toepassing op de "gemiddelde mens" en die sorteer je zodanig dat de situatie betrekking heeft op je eigen situatie = bemiddeling of toegelaten - bemiddeling.

De punten 1 en 2 zijn feitelijk overbodig, want de meeste publishers zullen geen vergunning aanvragen, waar degenen met verstand van zaken en die de bui al zagen hangen, al lang en breed een vergunning hebben. Die zullen dan ook nu al een ruime omzet uit de markt halen zodat de kosten verdiend kunnen worden en méér (?)

De kennis voor de vergunning en andere eisen, krijg je dit jaar niet meer voor elkaar, ook niet wanneer je iemand van buiten af aan trekt à raison van.

Punt 3 weten we ook al, tekstlink en banner blijven mogelijk. en daaronder begrepen een staatje maken vanaf leeftijd 18 t/m 78 en daar de statische gegevens bij plaatsen. Desnoods 3 webpagina's groot. Onleesbaar, maar het mag. Het beweegt niet, het helpt niet, het bemiddelt niet. En het vergt maar 1 link.

Maar weet je de juiste toon te raken, desnoods via 400 websites die je in de lucht gooit, dan ziet niemand een probleem.
Dus ga je kleine domeinen zien verschijnen met 24zorg.nl , 25zorg.nl, 26zorg, nl en worden het gouden tijden voor de domeinnaamverkopers. Snap je, dit is de vooruitgang. De tijd van internet. De tijd van visie. ;D

En natuurlijk valt energie, telefoon etc niet onder de AFM, maar onder de ACM ( Consument en Markt ), die gaan dáárover. 50% kans dat AFM met ACM gaat lispelen, en zusje meegaat. Maar dat horen we dan later wel weer.

Wat me persoonlijk wel interesseert: of er - bewijsbaar - nog iemand in Nederland te vinden is, die het nu bedrijfseconomisch ziet zitten en tot uitvoering komt van een AFM aanvraag vooral met zorgverzekering in het najaar. 8)
 

PJ

Nieuw lid
28 feb 2008
1.417
0
0
#7
ouwesmurf zei:
Zodra een publisher op eigen website uitvoert of toelaat, dat een vergelijking anders uitvalt naarmate de parameters gewijzigd kunnen worden, is er sprake van bemiddeling op het terrein waar de AFM controle over heeft.
Dat lijkt me helder. Op dat moment bemiddel je (ongeacht wie de filters instelt) bij de keuze die de klant maakt. Hij laat zijn keuze immers bepalen door de filters die jij toepast. En daarmee ontstaat meteen een zorgplicht, want de klant kan niet zien wat er achter de schermen gebeurt. Heb jij bijvoorbeeld wel rekening gehouden met alle uitzonderingscategorieën waarin de bezoeker kan vallen (die een prijsvoordeel of juist extra risico's kan opleveren) of ben je daar niet van op de hoogte of werd het sorteren je dan wat te moeilijk?

Wat je altijd kunt doen is een informatieve site opstellen. Daarop kun je bijvoorbeeld informatie geven over diverse soorten hypotheken. En per soort hypotheek kun je ook met allerlei staatjes komen: de meest verkochte, de goedkoopste of een overzicht met daarbij de verschillende voorwaarden. Daar kun je gewoon affilatelinks aan hangen en volgens mij mag je je daarbij ook op provisiebasis laten betalen.

Wat volgens mij bepalend is is de scheidslijn tussen informatie verstrekken en de indruk wekken dat je een persoonlijk, op de unieke situatie van de bezoeker toegesneden advies geeft. Zodra je dat doet ben je een bemiddelaar en moet je voldoen aan de eisen die daar ook offline voor gelden.

De vraag welke hulpmiddelen je nog wel of niet mag gebruiken is afgeleid van dat basisverschil tussen informatie verstrekken en persoonlijk advies bieden. Pas jij op je site filters toe op basis van specifieke input van de klant, dan bemiddel je. Vervolgens krijg je de discussie over grensgevallen, dus de vraag hoe ver je kunt gaan om te suggereren dat je bemiddelt zonder erop gepakt kunt worden.

Dan kom je uit bij vragen als: wat nu als ik zelf geen filters toepas maar een tool gebruik van iemand die wel een vergunning heeft om dat te doen? Ik denk dat iedereen met een beetje gezond verstand daar wel uit kan komen, als hij uitgaat van de intentie van de regelgeving en niet van zijn behoefte om een paar centen te verdienen. Als je zo'n tool via xml gebruikt op je site en het voor de klant niet duidelijk is dat jij niet degene bent die bemiddelt, dan zit je fout.

Het wordt iets kwestieuzer als je zo'n tool in een iframe draait. Als er duidelijk bij staat dat gebruik wordt gemaakt van een tool van vergunninghouder x of y, dan lijkt me er weinig aan de hand. Zeker als die informatie expliciet in beeld blijft. Verberg je die informatie zo snel mogelijk om toch te suggereren dat jij die service biedt, dan ben je al lekker tegen de grens aan aan het schurken.

Wil je echt zeker zijn en het zuiver spelen, dan link je gewoon naar de handige tool van vergunninghouder x of y en open je die link keurig in een nieuw venster zodat er bij de bezoeker geen misverstand over kan ontstaan wie de persoonlijke aanbevelingen doet. Of je je dan per klik, per sale of een percentage van de omzet laat betalen is niet relevant. Je hebt je immers verre van het geven van een persoonlijk advies gehouden en je niet gedragen als een bemiddelaar die vergunningplichtig is.

Volgens mij kan er alleen twijfel ontstaan als je uitgangspunt is om je zoveel mogelijk te presenteren als iets wat je niet bent en waar je ook niet voor gekwalificeerd bent: een bemiddelaar in financiële dienstverlening.
 
5 aug 2008
78
0
0
#10
"Er is geen sprake van bemiddelen als een website geen gegevens van de bezoeker inwint en de bezoeker doorlinkt naar de productpagina van de aanbieder. Hiermee bedoelt de AFM statische vergelijkingen en overzichten (zonder gebruik van filters)."

echter lees ik nu hier http://www.zanox.com/export/sites/zanox/nl/.content/images/AFM-matrix.pdf dat "bezoekers doorsturen naar verzekeringsproducten van aanbieder" ook niet toegestaan zal zijn


weet iemand hoe dit zit?
 

zanox benelux

zanox | Straight to performance
5 dec 2005
1.733
0
0
www.zanox.com
#11
Beste qa_marketing,

De zin waarbij "bezoekers doorsturen naar verzekeringsproducten van aanbieder" niet toegestaan is zonder AFM vergunning, refereert naar de situatie waarin er wordt vergeleken en bemiddeld (bijv. met behulp van filters). Als je uitsluitend statische vergelijkingen en banners toont, dan is het doorsturen van bezoekers gewoon mogelijk zonder vergunning.

Met vriendelijke groet,

zanox Benelux
 

mdobro

Actief lid
12 sep 2005
2.377
0
36
www.daisycon.com
#12
Hoewel ik niet kan spreken voor mijn collega's tav de interpretatie in het aangehaalde artikel, toch wel even deze noot van de zijde van Daisycon.

"Bemiddelen" is vergunningsplichting, je bemiddelt als je "andere relevante" gegevens inwint: Voor zover de AFM regels.

Deze "andere relevante" gegevens zou je met "filters" kunnen inwinnen, het filteren/sorteren/selecteren op zich is echter niet vergunningsplichtig en ook als zodanig niet door de AFM in de ban gedaan.

Uiteraard zit je met een statische vergelijker, tav het inwinnen van "andere relevante" gegevens aan de veilige kant, maar ook een dynamische vergelijker is mogelijk, zonder dat dit onder de AFM-richtlijnen voor de vergunningsplicht valt.

Met name voor de zorg lijken hier genoeg mogelijkheden te zijn.

Vanuit Daisycon zullen de dan ook voor het einde van de maand met een goed bruikbare dynamische zorgvergelijker komen die niet onder de vergunningsplicht valt.
 

zanox benelux

zanox | Straight to performance
5 dec 2005
1.733
0
0
www.zanox.com
#13
Beste publisher,

Tijdens diverse meetings met de AFM heeft de toezichthouder expliciet en herhaaldelijk aangegeven dat

  • wanneer relevante informatie wordt gewonnen bij de bezoeker (daarbij maakt het niet uit of dat via filters/selectie- en/of sorteerboxen gaat)
  • zodat een afgestemd resultatenoverzicht wordt getoond kan worden,
  • en de bezoeker vervolgens wordt doorgestuurd naar de aanbieder,
  • waarmee commerciële afspraken zijn gemaakt,

onder de nieuwe definitie van bemiddeling valt en waarbij dus een AFM-vergunning geldt. Los van onze persoonlijke mening of wij het met deze opvatting van de AFM eens zijn, werd dit bij alle verschillende, voorgelegde concrete voorbeelden en screenhots nadrukkelijk door de AFM bevestigd. De AFM heeft meerdere keren aangegeven dat je vergunningsplichtig bent bij de inzet van dynamische vergelijkers die tot doel heeft de bezoeker en bemiddelaar/aanbieder met elkaar in contact te brengen voor financiële producten. Het gaat daarbij niet zozeer om de betekenis van de losse zinsdelen in de definitie, maar om de combinatie ervan.

Dynamische vergelijkingstool = vergunningsplichtig

In het voorbeeld van de zorgverzekeringen heeft de AFM tijdens de gesprekken nadrukkelijk aangegeven dat ook het aanbieden van de selectiemogelijkheden van productvoorwaarden in een vergelijkingstool, die geen invloed hebben op de persoonlijke premie (max/min eigen risico, wel/geen fysio, wel/geen tandarts), onder de definitie ?bemiddeling? valt. Daarom vinden wij het naar eigen inzicht oprekken van de interpretatie onverstandig. Uit onze gesprekken met de AFM maakten wij op dat het toestaan hiervan niet in de verwachting ligt. Daarom raden we publishers aan om te kiezen voor langetermijnoplossingen die voor meerdere verzekeringsproducten gelden. Hoewel wij het niet verwachten zullen wij, indien dit toch toegestaan is, publishers hier direct van op de hoogte stellen.

Binnen wettelijk toegestane kaders
Graag benadrukken we dat zanox, net als de colleganetwerken, altijd oplossingsgericht handelt. Echter kiezen we ervoor om binnen de wettelijk gestelde kaders te blijven. Bovendien vinden wij het onverantwoord wanneer publishers door incorrecte informatie het risico lopen om afgekeurd te worden voor adverteerders of, in het uiterste geval, zelfs beboet te worden door de AFM. Tegelijkertijd begrijpen wij dat een vergunning veel administratieve rompslomp en kosten met zich meebrengt. Daarom hebben wij besloten een Collectieve AFM-Vergunning voor Bemiddeling aan te vragen zodat publishers met een kwalitatieve, dynamische vergelijker kunnen blijven opereren zonder zelf kosten te hoeven maken voor een aanvraag. zanox zou de investeringen in geld, tijd en moeite die bij een aanvraag gepaard gaan uiteraard niet nemen wanneer de boven beschreven, minimale aanpassingen voldoende blijken te zijn.

Whitelabel vergelijkingstool
Om publishers, die niet over een eigen vergelijker beschikken en wel AFM compliant willen handelen, eveneens een oplossing te bieden, is zanox een partnership gestart met een whitelabel partner van kwalitatieve vergelijkingstools. De tool heeft zich al bewezen en de resultaten van de vergelijkingen zijn hoogwaardig, relevant en beschikt over een AFM-vergunning. Overigens heeft de AFM nog geen officieel bericht uitgedaan over waar de vergunningsplicht komt te liggen als je gebruik maakt van een whitelabel/iframe/widget vergelijker; bij de aanbieder van de tool of de website-eigenaar. De definitieve uitspraak verwachten we volgende week.

Vergunningsplicht bij whitelabel/iframe/widget aanbieder en niet website-eigenaar

Vooralsnog kun je er met een aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid vanuit gaan dat, wanneer er gebruik gemaakt wordt van een whitelabel/iframe/widget vergelijker, de vergunningsplicht komt te liggen bij de aanbieder ervan en dus niet bij de website-eigenaar. Dit is wel onder bepaalde voorwaarden. Een belangrijke voorwaarde is dat bezoekers direct zien dat de vergelijkingstool van een andere aanbieder is dan van de website zelf. Meer details over de voorwaarden zullen wij nader toelichten op het zanox Blog als de AFM zich officieel heeft uitgesproken over het gebruik van iframes en widget vergelijkingstools. Wil je meer weten over de whitelabel vergelijker mogelijkheid bij zanox? Mail dan naar whitelabel.nl@zanox.com.

Heb je AFM-gerelateerde vragen? Mail dan s.v.p. naar afm@zanox.com.

Met vriendelijke groet,

zanox Benelux
 

mdobro

Actief lid
12 sep 2005
2.377
0
36
www.daisycon.com
#14
Beste Publishers,

De gesprekken bij de AFM zijn blijkbaar voor meerdere interpretaties vatbaar.

Om enige onjuiste interpretatie van een gesprek niet leidend te laten zijn, houden wij ons vast aan de officiële communicatie en richtlijnen van AFM.

Wij hebben onze oplossing (het gaat om nieuwe vergelijkers!) afgestemd met juristen en die ondersteunen onze zienswijze als geheel in lijn met de doelstelling en de communicatie van de AFM.

Een vergelijkingstool is niet perse vergunnings plichtig zo stelt de AFM:
http://www.afm.nl/~/media/Files/fd/2014/publicatie-bemiddelen-sep2014.ashx

Dit betekent dat naast het doorgeven van meer dan alleen contactgegevens, de werkzaamheden van
vergelijkingssites in ieder geval ook onder bemiddelen vallen als voldaan is aan de volgende voorwaarden:
1. De website vraagt andere relevante gegevens dan NAWTE van een klant op en maakt op basis
hiervan een vergelijking.
2. Er is een overeenkomst tussen een vergelijkingssite en een aanbieder, bemiddelaar of klant die tot
doel heeft klant en aanbieder of bemiddelaar met elkaar in contact te brengen. Is er geen
schriftelijke overeenkomst, dan is een betaling van een vergoeding een aanwijzing voor het bestaan
van zo?n overeenkomst.

Een vergelijkingssite bemiddelt als aan deze twee vereisten worden voldaan. Zo bemiddelt een
vergelijkingssite niet als er geen relevante klantinformatie wordt ingewonnen, en de consument vervolgens
wordt doorgelinkt naar de webpagina van de geselecteerde aanbieder.
Vanuit Daisycon willen we benadrukken dat we geen financiële intermediair (met alle beperkingen, aansprakelijkheden en verplichtingen die daar bij komen) willen worden.
We zijn en blijven een affiliate netwerk dat innovatieve marketing tools ter beschikking stelt aan publishers en adverteerders.

En daar horen ook vergunnings vrije dynamische vergelijkings tools bij.
 

mdobro

Actief lid
12 sep 2005
2.377
0
36
www.daisycon.com
#15
Voordat ik het vergeet, ook wij hebben een handig blog artikel geschreven voor de zorgperiode.

http://www.daisycon.com/nl/blog/zorgseizoen_2014-2015_voor_de_deur/

(uitraard zal er als alle campagnes bekend zijn nog een speciefieke overzichtpagina komen zoals elk jaar).
 
25 jan 2008
3.028
0
0
wfsidee.nl
#16
wie procedeert om een koe, geeft er een toe

Waarom we advocaten nodig hebben ? Omdat Officieren van Justitie iedereen in de bak willen hebben, speciaal de client van de advocaat.
Waarom we Officieren van Justitie nodig hebben ? Omdat advocaten vinden dat alles moet mogen, speciaal hun client.
En daarom hebben we van oudsher al, de Rechter uitgevonden, om als een reïncarnatie van Salomo een wijs oordeel te vellen tussen beide.
Een wijs systeem, alleen eer je bij de Rechter bent, ben je al een vrolijk vermogen kwijt, daarom zeggen we al eeuwen lang : "wie procedeert om een koe, geeft er een toe" punt.

En dan valt weer op dat we in de wereld verschillende pannen nodig hebben, een kookpan, een snelkookpan, een soeppan en een pan van affiliate-marketing pannen. Laten zich ook voorlichten door advcocaten al dan niet lege flessen of gele flessen, naar keuze in te nemen als advocaat.

En we willen veel, eigenlijk alles. Zonder er echt iets voor te doen, want dat hoort bij ons vak. Maximale ontspanning bij minimale inspanning.
Sommige mensen lezen een heel boek, door alleen het slot te lezen en paar stukjes tussen in. Moet je ook doen met de AFM publicatie van september 2014.

Uitgangspunt : publishers zijn op de wereld om geld te verdienen, inkomsten te ontvangen bijv. van zorgverzekeraars en andere verzekeraars, gaat om de poen, toch ?

Dan moet je die publicatie van achter naar voren lezen : bijlage 2 van 2009 vertelt in totaal wat onder bemiddelen valt.
Voor de simpelen van geest is er een vraag en antwoord spel bedacht:
1. wint u meer dan alleen contactgegevens (NAWTE) in van consumenten ?
a. nee ? U bemiddelt niet .................... en dit staat er niet maar geldt wel :"u kunt op het vlak van advies wel nog de wet overtreden" , zie verderop.
b. Ja, door naar de volgende vraag.

2. Heeft u een overeenkomst .... met de bedoeling dat consumenten in contact komen met... ( tja, daar doen we het voor en daar verdienen we aan ) dus :
a. JA? dan bent u een bemiddelaar die een vergunning AFM nodig heeft.

Rest is voor ons niet van belang.

Op andere plaatsen in dat document kun je lezen dat bij autoverzekeringen een kenteken al méér is dan toegestaan met NAWTE. Hoe je daarzonder moet vergelijken ??
Dus een zorgverzekering waarbij je informatie als website krijgt omtrent Zwangerschapsvergoeding, is dus ook ook teveel van het goede.

De rest van de publicatie is in feite, zoals we een html pagina maken, in < H 3 > staat een willekeurig relevant onderwerp, met eronder de verklaring. Het zegt iets méér over bijlage 2 !! maar vervangt niet .......
Het voorbeeld op pagina 3 is dan verwarrend, daaruit zou je de conclusie kunnen trekken : "schuif maar een end weg met alle mogelijke parameters buiten NAWTE om, alleen je stuurt niets door.
Maar de pagina start al met vast te leggen dat bijlage 2 al de waarheid heeft gebracht.
a. de website wint méér info dan nawte
b. betaling zijdens de aanbieder of een derde is al vermoeden van een belang.

Op pagina 4 vind je in de noot de effecten van advies en hoe dàt kunt voorkomen.
Mutatis mutandis : "exit dynamiek in de vergelijking" imho . Statisch mag, desnoods 1000 pagina's vol, evenals banner en tekstlink.

Bijlage 1 dateert uit de tijd van de Wet Financiele Dienstverlening en staat er bij om te weten "hoe het zo gekomen is" zoals op de AFM website ook de Wet Assurantie Bemiddeling aan de orde komt.

De webpagina van AFM:
Wanneer bemiddelt een vergelijkingssite?

Van bemiddelen is in ieder geval sprake als meer dan alleen contactgegevens van een klant aan een aanbieder worden doorgegeven. Een vergelijkingssite bemiddelt ook als aan al deze twee voorwaarden is voldaan:

De website vraagt andere relevante gegevens dan naam, adres, woonplaats, telefoonnummer en e-mailadres van een klant op en maakt op basis hiervan een vergelijking.

Er is een overeenkomst tussen een vergelijkingssite en een aanbieder, bemiddelaar of klant die tot doel heeft klant en aanbieder of bemiddelaar met elkaar in contact te brengen. Is er geen schriftelijke overeenkomst, dan is een betaling van een vergoeding een aanwijzing voor het bestaan van zo?n overeenkomst.

Als deze twee bovenstaande werkzaamheden worden verricht, dan wordt meer gedaan dan het alleen doorgeven van contactgegevens van een klant aan een aanbieder. Er is sprake van inhoudelijke betrokkenheid bij het tot stand laten komen van een overeenkomst.
Het het woord website maar even vetgedrukt, om aan te geven dat de website-eigenaar verantwoordelijk is en blijft.

Hoe Zanox het voor zich ziet om voor zelfstandige publishers waarmee ze geen gezagsverhouding heeft, geen personeel oid, een collectieve vergunning kan maken, ben zeer nieuwsgierig.

Om met Ollie B. Bommel te spreken : : Tom Poes !! verzin een list (..) en wel op tijd 8)