Google verklaart de oorlog aan overzichtspagina's

DikkieD

Nieuw lid
25 okt 2007
973
0
0
#22
Hmm...een lange termijn scenario....

Stel ik heb een site met 500 dikke lappen tekst; allemaal uniek. Dit geeft mij op tig (duizend) keywords een nr.1 spot.

Google gaat niet met mij de concurrentie aan met al die keywords; maar wel met de meest commercieel interessante natuurlijk.

Nu heb ik op die website 1 pagina met een soort overzicht met alle producten via affiliate links. De links zijn natuurlijk voorzien van nofollow. De links zijn verder niet cloaked (en dus lelijk). Die pagina is dus een onderdeel van mijn site.

Ik koop niks in bij Adwords voor deze site. Traffic komt via search binnen (80%+).

Als Google alle mom&pops uit de top3 wil hebben komt mijn site ook aan de beurt. Google zoekt blijkbaar naar redenen om sites te demoten. Google zegt echter ook dat het logisch is dat sites aan hun unieke content verdienen. Kan mij 'affiliate pagina' straks voor problemen zorgen als dit zo doorgaat?

Is het misschien beter om een los domein te claimen, puur voor het affiliate aanbod. Zodat mijn hoofdsite nooit benadeelt kan worden vanwege uitgaande commerciele affiliate links? Natuurlijk heb ik ook uitingen op de rest van de website, maar niet op de 'overzichtswijze'...
 
24 aug 2005
1.434
0
0
www.no-search.nl
#23
Als ik er geheel objectief naar kijk is het voor veel pagina's niet geheel onterrecht aangezien het platte pagina's zijn met weinig unieke content.
Aan de andere kant is en blijft het vreemd, want het zijn pagina's met goede conversies en de toegevoegde waarde van de sites is puur het bij elkaar brengen van specifieke producten van diverse webshops waardoor het gemak voor de consument toeneemt.
Gezien de goede conversie mag je voorzichtig wel concluderen dat de consument het handig vindt en bestellingen via de sites doet. Echter..Google denkt te weten wat de consument wilt en slaat hierbij de plank in mijn ogen wel een beetje mis door al deze pagina's als overbruggingspagina's aan te duiden.

Je zult flink wat moeten investeren in unieke content en het veranderen van je pagina's, maar dan kom je denk ik wel sterker terug aangezien de instapdrempel voor nieuwe affiliates alleen maar hoger wordt en je dus je posities in Adwords beter kunt behouden zonder snel optredende prijsopdrijving.
 
3 dec 2010
10
0
0
www.m4n.nl
#24
Aart maakt een goed punt. Wij hebben dat op het M4N blog ook aangehaald. Kwaliteit is altijd belangrijk natuurlijk.

Maar nu de hele grote maar?

Er zijn een heleboel sites die overduidelijk toegevoegde waarde hebben, en zelfs uniek te noemen zijn, die ook uit AdWords worden gegooid. Ik denk dat de hagelschot-methode die gehanteerd wordt veel te grof is, en dat Google hier echt te ver gaat. Helemaal als die aantoonbaar goede sites een heroverwegingsverzoek indienen en alsnog geweigerd worden.

Dan kan je het niet meer aan een grof afgesteld automatisch systeem wijten, maar dan is er gewoon een Google-beleid dat alle affiliate sites target.

Vanuit mijn positie bij M4N heb ik ook contact opgenomen met Google (iemand bij het AdWords team in NL). Het is bijvoorbeeld heel vreemd dat wij AdWords vouchers mogen uitdelen aan affiliates, en dat vervolgens alle affiliates uit AdWords geknikkerd worden. Wat is dat voor raar twee-sporen beleid?

Afin, dit verhaal is nog niet ten einde en het zou ook best kunnen dat de verschillende teams bij Google langs elkaar heen werken. We zullen er vanuit onze rol als netwerk in elk geval hard aan trekken om te proberen hier een goede wending aan te geven.
 

wonkel

Nieuw lid
3 sep 2008
148
0
0
#25
M4N - Edwin zei:
Er zijn een heleboel sites die overduidelijk toegevoegde waarde hebben, en zelfs uniek te noemen zijn, die ook uit AdWords worden gegooid. Ik denk dat de hagelschot-methode die gehanteerd wordt veel te grof is, en dat Google hier echt te ver gaat. Helemaal als die aantoonbaar goede sites een heroverwegingsverzoek indienen en alsnog geweigerd worden.
Precies, het maakt helemaal niet uit of je unieke content hebt of niet. Lijkt wel of als ze bij Google op dit moment 1 affiliate link op een website zien staan ze alles afkeuren, ook in herkeuring met alle adviezen van Google zelf. Duidelijk dat Google al die jaren genoeg aan affiliates verdient heeft en ze nu niet meer wil hebben en zelf extra willen gaan cashen.

M4N - Edwin zei:
Afin, dit verhaal is nog niet ten einde en het zou ook best kunnen dat de verschillende teams bij Google langs elkaar heen werken. We zullen er vanuit onze rol als netwerk in elk geval hard aan trekken om te proberen hier een goede wending aan te geven.
Denk dat dit heel belangrijk is, ook voor de netwerken is dit een hele slechte ontwikkeling. Sales die nu via affiliates binnenkwamen via adwords zullen nu niet meer vallen. En omdat de winkeliers nog wel kunnen adverteren via Adwords zullen er veel meer orders rechtstreeks bij de winkelier gaan vallen. Is er dus voor het netwerk ook niets meer te halen. En dat zullen verspreid over alle affiliates die adwords gebruikten een heleboel orders zijn.

Grootste probleem blijft dat de hele wereld heeft liggen slapen terwijl Google een monopolie aan het opbouwen was. Als Microsoft een browser bij het besturingssysteem wil bijvoegen is de wereld te klein en moeten er maatregelen komen vanwege concurrentie. Maar ze laten wel Google een marktaandeel van 95% op de Nederlandse markt vergaren. Dus kan Google lekker doen en laten wat het wil. Ze hebben zelf de search in handen, hebben al zelf een affiliate netwerk en gaan nu ook de eerste affiliate websites uitrollen.... Alles is voor Google. En niemand die er wat aan kan doen.
 

Jacobien

Nieuw lid
4 dec 2007
103
0
0
#26
Ik herken het helaas. Mijn site 112boot had altijd 3000 bezoekers per maand (ik deed er niets aan) en is nu gezakt naar 1500 per maand.

Ik kan sowieso niets meer vinden in google sinds die laatste update. Ik krijg voor mijn gevoel enkel sites te zien met informatie van jaren terug (heel vervelend als je bijvoorbeeld recente medische info zoekt). Ook zie ik plotseling veel sites uit België. Daarnaast merk ik dat ik steeds vaker woorden tussen haakjes moet zetten omdat google niet begrijpt dat ik echt wel kan spellen. Ook lijkt het alsof er minder resultaten worden getoond.
Ik schakel steeds vaker over naar Yahoo...
 

PJ

Nieuw lid
28 feb 2008
1.417
0
0
#27
Aart Wallet zei:
Aan de andere kant is en blijft het vreemd, want het zijn pagina's met goede conversies en de toegevoegde waarde van de sites is puur het bij elkaar brengen van specifieke producten van diverse webshops waardoor het gemak voor de consument toeneemt.
Het simpele bij elkaar brengen is geen toegevoegde waarde. Toegevoegde waarde is het pas als je daarbij iets biedt als extra zoekfunctionaliteit, prijsvergelijking, user reviews, eigen reviews en dergelijke.

Gezien de goede conversie mag je voorzichtig wel concluderen dat de consument het handig vindt en bestellingen via de sites doet.
Nee, dat mag je daar niet uit concluderen. Jij koopt het zoekwoord jongerenreizen in en toont een paar banners van organisaties met jongerenreizen. De conversie kan best goed zijn, maar jij hebt geen enkele waarde toegevoegd: de bezoeker had immers ook rechtstreeks van Google naar die organisaties kunnen gaan, dus qua user experience is jouw site niets anders dan een hinderlijke omweg. Ondanks de conversie.
 

PJ

Nieuw lid
28 feb 2008
1.417
0
0
#28
M4N - Edwin zei:
het zou ook best kunnen dat de verschillende teams bij Google langs elkaar heen werken.
Ja, dat is de bedrijfspolitiek. De mensen van adwords die jij aan de lijn krijgt zitten bij een ander team dan degenen die de kwaliteit bewaken en sites blokkeren. De mensen van het adwordsteam waarmee jij overlegt moeten jouw heroverwegingsverzoek doorsturen naar het kwaliteitsteam, dat stuurt hen een antwoord op basis waarvan zij jou weer gaan bellen of mailen.
 

PJ

Nieuw lid
28 feb 2008
1.417
0
0
#29
F.v.Helden zei:
En omdat de winkeliers nog wel kunnen adverteren via Adwords zullen er veel meer orders rechtstreeks bij de winkelier gaan vallen. Is er dus voor het netwerk ook niets meer te halen. En dat zullen verspreid over alle affiliates die adwords gebruikten een heleboel orders zijn.
Deels is het waar dat winkeliers daar een voordeel bij hebben. Daar zullen ze ook niet rauwig om zijn, want nu moeten ze af en toe tegen affiliates opbieden.

Anderzijds hebben ook goede affiliates die echt waarde toevoegen er baat bij dat de platte sites en overzichtspagina's uit beeld gaan verdwijnen. Dus of dit nou het eind is van affiliate marketing of dat affilate marketing eindelijk volwassen gaat worden is nog maar de vraag. Eigenlijk best grappig dat er hier al tijden wordt gepraat over het volwassen worden van de markt en dat het uitgerekend Google is die de markt naar volwassenheid schopt.

Het is natuurlijk de vraag waar Google zal eindigen, want het is duidelijk dat het ook om eigen belangen gaat en niet alleen om de kwaliteit die ze leveren.

Grootste probleem blijft dat de hele wereld heeft liggen slapen terwijl Google een monopolie aan het opbouwen was. Als Microsoft een browser bij het besturingssysteem wil bijvoegen is de wereld te klein en moeten er maatregelen komen vanwege concurrentie. Maar ze laten wel Google een marktaandeel van 95% op de Nederlandse markt vergaren. Dus kan Google lekker doen en laten wat het wil. Ze hebben zelf de search in handen, hebben al zelf een affiliate netwerk en gaan nu ook de eerste affiliate websites uitrollen.... Alles is voor Google. En niemand die er wat aan kan doen.
Dat is zonder meer een ongezonde situatie. Zat Nelie Kroes nog maar op haar post, dan konden we haar vragen Google goed in de gaten te houden.
 
24 aug 2005
1.434
0
0
www.no-search.nl
#30
PJ zei:
Het simpele bij elkaar brengen is geen toegevoegde waarde. Toegevoegde waarde is het pas als je daarbij iets biedt als extra zoekfunctionaliteit, prijsvergelijking, user reviews, eigen reviews en dergelijke.
Als je het merk Esprit wilt kopen in de winkel en je ziet bij de V&D dat ze dat hebben, maar ook nog 30 andere merken heb je een keuze uit meerdere merken. Als je bij de Esprit-winkel zelf naar binnen loopt, heb je die keuze niet.
Toegevoegde waarde: Je biedt de consument een etalage aan zowel verschillende merken, alsook verschillende webshops. Eigenlijk ben je dan een shoppingmall online en niet slechte 1 V&D met meerdere merken of een brandstore van Esprit.

Uiteraard kan je zoals jij zegt meer toevoegde waarde extra erbij bieden en hoe meer hoe beter. Zo denkt Google dan waarschijnlijk ook. Alhoewel een goede webshop die toegevoegde punten zelf ook wel zal aanbieden. Dus de vraag zal over enkele maanden of jaren dan wel weer zijn..en nu?
 

Trader

Nieuw lid
14 mrt 2008
140
0
0
www.imbull.com
#31
Aart Wallet zei:
PJ zei:
Het simpele bij elkaar brengen is geen toegevoegde waarde. Toegevoegde waarde is het pas als je daarbij iets biedt als extra zoekfunctionaliteit, prijsvergelijking, user reviews, eigen reviews en dergelijke.
Als je het merk Esprit wilt kopen in de winkel en je ziet bij de V&D dat ze dat hebben, maar ook nog 30 andere merken heb je een keuze uit meerdere merken. Als je bij de Esprit-winkel zelf naar binnen loopt, heb je die keuze niet.
Toegevoegde waarde: Je biedt de consument een etalage aan zowel verschillende merken, alsook verschillende webshops. Eigenlijk ben je dan een shoppingmall online en niet slechte 1 V&D met meerdere merken of een brandstore van Esprit.
Probleem: Google wil die shoppingmall zijn via Search. Lekker zoeken naar 'Esprit kleding','winkels die Esprit verkopen', 'V&D Esprit', 'shoppingmail online' het liefste wil Google de bezoekers dan direct doorsturen naar het gewenste resultaat en niet eerst via een overzichtspagina. (De shopper wil namelijk direct dat ene Esprit jurkje kopen en niet 'een overzicht zien van Esprit verkopers')

SEO in 2015 zal voornamelijk het behouden van posities en indexering zijn, dan moet je ervoor zorgen dat je ver van de gevarenzone zit.
 

wonkel

Nieuw lid
3 sep 2008
148
0
0
#32
Trader zei:
Probleem: Google wil die shoppingmall zijn via Search. Lekker zoeken naar 'Esprit kleding','winkels die Esprit verkopen', 'V&D Esprit', 'shoppingmail online' het liefste wil Google de bezoekers dan direct doorsturen naar het gewenste resultaat en niet eerst via een overzichtspagina. (De shopper wil namelijk direct dat ene Esprit jurkje kopen en niet 'een overzicht zien van Esprit verkopers')
Weet niet zo net of de shopper direct dat ene esprit jurkje wil, waarom zouden de overzichtspagina's dan nog steeds goed converteren? En waarom blijft bv overzicht.nl wel bij de adwords advertenties verschijnen?

SEO in 2015 zal voornamelijk het behouden van posities en indexering zijn, dan moet je ervoor zorgen dat je ver van de gevarenzone zit.
Probleem is alleen dat Google bepaalt wat die gevarenzone is, zoals al eerder gemeld gaan er ook gewoon sites uit die voldoende content en toegevoegde waarde hebben. Dus je kan je posities wel willen behouden, maar als google morgen de regels weer veranderd lig je er gewoon uit. En dan valt er verder niets te behouden. Nu is adwords aan de beurt, later wellicht ook de organic resultaten. :-\

Het is mij te toevallig dat dit allemaal begonnen is rond de start van Boutiques, google's eerste eigen affiliate site en de plannen om ITA Software (data en prijzen van vliegtickets) over te nemen.
 

Trader

Nieuw lid
14 mrt 2008
140
0
0
www.imbull.com
#33
F.v.Helden zei:
Probleem is alleen dat Google bepaalt wat die gevarenzone is, zoals al eerder gemeld gaan er ook gewoon sites uit die voldoende content en toegevoegde waarde hebben. Dus je kan je posities wel willen behouden, maar als google morgen de regels weer veranderd lig je er gewoon uit. En dan valt er verder niets te behouden. Nu is adwords aan de beurt, later wellicht ook de organic resultaten. :-\
Zit BBC.com, nu.nl en een cheaptickets.nl in de gevarenzone? Denk het niet. Zit een overzicht.nl, een startpaginanummer400.nl in de gevarenzone? Denk het wel.

Je kan via branding, het focussen op meerwaarde, het neerzetten van een indrukwekkend design de gevarenzone ontwijken. Het kost wellicht een investering en heel veel tijd, maar vervolgens zit je wel veilig te kijken naar concurrenten die moeten vechten om in de index te blijven. In 2015 is het wellicht realiteit, nog 4/ 5 jaar om je website in een nu.nl te veranderen =)
 

wonkel

Nieuw lid
3 sep 2008
148
0
0
#34
Trader zei:
Zit BBC.com, nu.nl en een cheaptickets.nl in de gevarenzone? Denk het niet. Zit een overzicht.nl, een startpaginanummer400.nl in de gevarenzone? Denk het wel.
Nee, BBC en Nu.nl denk ik niet, maar als google ITA koopt, Cheaptickets misschien wel. Dan heeft Google de beschikking over de alle data van vliegtickets e.d. en gaan ze die misschien niet meer verstrekken aan Cheaptickets. En ze zullen zeker ook zelf een vergelijkingssysteem voor vliegtickets, hotels e.d. gaan starten, dat hebben ze ook al aangegeven, kan dus voor een vergelijker als Cheaptickets zeker een groot probleem worden. In de VS zijn de travel aanbieders als expedia, travelocity en tripadvisor in ieder geval al flink bang en die zijn wel ietsje groter als Cheaptickets. http://techcrunch.com/2010/10/26/google-ita-travel-no-fair/

En waarom zou bv Nu.nl geen problemen kunnen krijgen, is toch niet zo heel moeilijk voor Google om zoiets daarna ook te beginnen. Voordeel voor Google is altijd dat ze direkt massa's bezoekers kunnen genereren, iets wat voor andere toch altijd moeilijker blijft. En ze hebben alle achtergrondinformatie doordat ze slim zijn geweest om alles aan elkaar te koppelen. Adwords, adsense, conversie tracking, wat bijna door iedereen gebruikt wordt.... de data van jaren is daar bekend. En kunnen ze het zelf niet, dan is het gewoon opkopen die concurrent en weer doorgaan.

Ben helemaal met je eens natuurlijk dat je met startpagina achtige pagina's veel meer risico loopt, en dat branding en meerwaarde bieden het belangrijkste gaat worden wil je gaan overleven. Maar het blijft voor iedereen in onze business, groot en klein, een risico als 1 bedrijf zoveel invloed en kennis heeft.
 

Trader

Nieuw lid
14 mrt 2008
140
0
0
www.imbull.com
#35
De core business is en blijft zeker nog de komende jaren search, zodra Google daadwerkelijk overgaat tot maatregelen waardoor de grootste adverteerders moieilijk gaan lopen doen is het hek van de dam. Ik ben het 100% met je eens overigens dat ze wel die enge richting op gaan, maar anderszijds kan je ook zeggen: Kan een zoekmachine überhaupt wel iets overnemen?.. Gelukkig zullen er als Google daadwerkelijk die stappen volop neemt wel grote partijen (of veel partijen) aan de bel gaan trekken.
 

wonkel

Nieuw lid
3 sep 2008
148
0
0
#36
Trader zei:
Gelukkig zullen er als Google daadwerkelijk die stappen volop neemt wel grote partijen (of veel partijen) aan de bel gaan trekken.
Laten we hopen dat we het allemaal te zwart zien en Google het allemaal eerlijk speelt. Maar van die grote partijen ben ik niet met je eens, er is namelijk niemand online zo groot als Google. In het voorbeeld wat ik hierboven gaf over bv. Expedia die hard klaagt over de nieuwe aanwinst van Google. Laat Expedia nou net 1 van de grootste adverteerders van Google zijn, $6 mln in het eerste half jaar dit jaar. http://www.hotelmarketing.com/index.php/content/article/expedia_is_one_of_googles_largest_adwords_customer/

Dus of ze zich van grote adverteerders zich echt iets aantrekken moet ik nog zien.....
 

PJ

Nieuw lid
28 feb 2008
1.417
0
0
#37
Aart Wallet zei:
Toegevoegde waarde: Je biedt de consument een etalage aan zowel verschillende merken, alsook verschillende webshops.
Maar dat is exact hetzelfde dat Google al doet met haar betaalde en onbetaalde zoekresultaten. Daarom is dat geen toegevoegde waarde maar een overbodige tussenschakel, een omweg die bezoekers slechts hindert. (Ik gebruik de redeneringen zoals ik ze van Google begrepen heb.)
 
9 aug 2007
47
0
0
#38
Vandaag deze mail ontvangen van Google:

-------

Een videodankwoord van Google
Nog maar tien jaar geleden voegde een klein team de zin 'Hier kan uw advertentie staan' toe aan onze zoekresultaten. Enkele minuten later plaatste de eerste AdWords-klant een advertentie over levende kreeft per postorder.

Tien jaar en miljarden advertenties later willen we de tiende verjaardag van AdWords vieren door u te bedanken dat u bij ons heeft geadverteerd. We hopen dat u zult genieten van deze kleine blijk van waardering, een gepersonaliseerde video, speciaal voor u:
Uw video: (link)

Hartelijk dank. En we wensen u veel succes de komende tien jaar!
Het Google AdWords-team

--------

Als dank wordt je nu afgeserveerd
 
#40
Vergeten te melden....

Nu gaat adwords er aan (althans voor velen)

Dit heeft ook direct invloed op de inkomsten uit adsense want minder adverteerders is een lagere klikprijs.

De volgende stap (mark my words) is alleen nog adsense op bepaalde sites en niet meer massaal.

De groten overleven en de kleintjes vallen terug naar de hobbysite-sector

Alleen sites met minimaal 200.000 bezoekers per maand zullen de schifting wel doorkomen omdat zelfs G aanneemt dat aan die sites wel behoefte zal zijn.
Totdat G ook in DIE behoefte gaat voorzien en dan is het...''The End''

Maar als ik al dat assange gedoe een beetje volg denk ik dat men ook bij G wel nadenkt en daar beducht voor is want 7 dagen geen Google en Bing is er vandoor

Ik neem dus aan dat ze behoedzaam zullen manouvreren zonder teveel mensen in het harnas te jagen.

Wie weet mogen we binnenkort elkaar ook aangeven.. oh nee, dat bestaat al :)