Wanneer bemiddelt een vergelijkingssite?

elja

Nieuw lid
16 aug 2009
535
0
0
#21
Bedankt Ouwe smurf voor je reactie.
Nog even voor de zekerheid. Als ik je reactie goed begrijp vallen alle verzekeringen er onder? Ook al associeer ik zelf een reisverzekering niet zo snel met het woord financiële markt.

Verder blijft het een niet helder verhaal voor mij.
Ik heb dus dat verhaal gelezen van de AFM : wat is bemiddelen.
Zoals ik dat hele verhaal lees, is het klikken op een link een intentie. En geeft dat al informatie. En dat mag niet. Maar dat zou betekenen dat de "Advertentie" of "Banner" ook niet zou kunnen. Dus ben ik het spoor kwijtgeraakt.

1. Wat in de volgende situatie.

Je heb een startpagina. Dus zoiets als de pagina´s startpagina. Maar naast de link staat ook een verhaaltje met informatie over de verzekering of product. Er wordt geen info gevraagd aan de bezoeker. Maar wanneer iemand op een link klikt geeft iemand toch een intentie?
Zou dat ook niet mogen door de AMF? Waar ligt dan de grens? Wat is het verschil tussen een advertentie en een lijst met linkjes met info er naast?

2. Wat in de volgende situatie.
Op een site informatie van verzekeringen weergeven die onder de definitie van de AFM vallen.
Geen invoerveld dat bezoekers om gegeven vraagt. Maar de lijst kan wel gesorteerd weergegeven worden.
Bijvoorbeeld sorteren door te klikken op leeftijd en prijs. Je vraagt dan niet om info. Maar door te klikken sorteer je de lijst. Bijvoorbeeld een sortering op leeftijd en prijs. Valt dat onder die definitie?
 

JoostM

Nieuw lid
13 mei 2014
40
0
0
#22
Even inhaken op de reisverzekeringen: Ik volg deze discussie met een half oog omdat wij niet in de financiële business zitten maar in Travel. Echter wat ik van de reisverzekeraars weet, is dat hier ook het hele provisieverbod verhaal van toepassing is. De wetgever zegt dat tussenpersonen (zoals Meeus, Klaverblad etc) die reisverzekeringen verkopen en daar een commissie voor krijgen ook een AFM-vergunning moeten hebben.

Sterker nog, met deze 'aanpassing' door de AFM is er in de reiswereld ineens paniek. Want een reisbureau/touroperator die reisverzekeringen meeverkoopt met een reis is dus ineens ook tussenpersoon én moet dan ook een AFM-vergunning hebben. En die hebben ze natuurlijk niet. M.a.w. in de reiswereld is er sinds een paar dagen lichte paniek.

Een Independer of HoyHoy zal echt wel zo'n vergunning gaan aanschaffen en die kunnen de kosten daar ook van dragen. Maar al die affiliateboys kunnen dat niet aan gok ik zo. Ben benieuwd of dat Gerust[punt]nl wat met veel bombarie afgelopen weken werd gelanceerd een beetje loopt én of dat zij zo'n AFM vergunning gaan aanschaffen.
 

Eens

Nieuw lid
23 feb 2014
16
0
0
#23
Je mag alsnog wel een vergelijkingssite hebben, maar je mag niet en aanvullende persoonlijke data op NAWTE gegevens vragen en daarnaast doorsturen naar de verzekeraar en daarbij een provisie ontvangen.

Wat wel mag is zonder vergunning een vergelijkingssite hebben en daar provisie voor ontvangen mits je geen aanvullende persoonlijke data op de NAWTE gegevens verzameld. Vergelijken middels affiliate marketing mag dus nog steeds, maar je mag bijv. niet om een kenteken vragen in het geval van een autoverzekering.
 
16 jan 2011
68
0
0
#24
De oplossing is imo erg simpel... Ipv een Iframe op je site te tonen met daarin de vergelijker plaats je nu een mooi knopje genaamd "start vergelijking"

Bezoeker klikt hier op en een nieuw schermpje opent met daarin de vergelijkingsmodule gehost op de site van de vergelijker.

Jij vraagt dus niet om gegevens en kunt nogsteeds dezelfde vergelijker aanbieden.
 

Eens

Nieuw lid
23 feb 2014
16
0
0
#25
Dat klinkt erg goed. Hopelijk is dat de oplossing.

Vind het jammer dat Daisycon opvallend stil blijft in deze discussie aangezien ik ook wel benieuwd ben met wat voor oplossing in de vergelijkingstools gaan komen.
 
16 jan 2011
68
0
0
#26
Een andere (wat omslachtige) oplossing is dat de vergelijkingssite de site toevoegd op hun AFM nummer en de site beschouwd alsof deze van hun is.

Uit ervaring weet ik dat dit in andere landen veel gebeurt met websites over geld lenen.
 
25 jan 2008
3.028
0
0
wfsidee.nl
#27
Wordt weer eens tijd voor een strak citaat, de eerste van de webpagina van AFM , zie url op 1e pagina van dit topic, en dat moet je koppelen aan deze pdf uit de op deze website aangegeven pdf :

@Elja : alle verzekeringen dus inklusief reisverzekeringen.
@JoostM : de reisverzekering werd lange tijd beschouwd als een artikel waarvan je geen verstand hoeft te hebben, net als destijds de fietsverzekering. Als reisburo kreeg je dan van de verzekeraar een invulblok met certificaten, invullen ( carbonpapier werd ook nog meegeleverd ), origineel voor de klant, kopie voor verzekeraar, kopie voor eigen administratie. Invullen, en klaar is de verkoop.
Advies ? Ahmehoela. Reis, maar ook annuleringsverzekering, ach, doen we toch allebei?

Strikt genomen moet je daarvoor een vergunning hebben en uurtje faktuurtje rekenen. Tenzij de AFM zich realiseert dat dit vergaande onzin gaat worden, maar dan moeten ook anderen vrijstellingen krijgen, zie je het voor je ? Een fraaie spagaat. ;D

Nogmaals, een tekstlink of een banner is geen bemiddeling, alleen moet Daisycon/Tradetracker bijvoorbeeld een deal maken met de AFM dat een trackings-IPnummer niet verder komt dan deze netwerken, dus niet doorgegeven wordt aan de adverteerder en dùs mag worden toegepast zonder konsekwenties voor de publisher.

Afdeling slimmigheden
AnAffiliate : De oplossing is imo erg simpel... Ipv een Iframe op je site te tonen met daarin de vergelijker plaats je nu een mooi knopje genaamd "start vergelijking"
Even de herinnering ophalen AnAffiliate : in den beginne hadden de meeste publishers geen vergelijkingmethodiek op hun website, schoorvoetend kwamen verzekeraars ermee evenals andere 'fabrieken'.
Vervolgens kwamen er langzaamaan de wat meer technisch onderlegde publishers, met nog simpele vergelijkingen, en toen brak de hel los.
En dankzij de Daisycon-tools kan iedereen het simpel inbouwen.

Goed , gaan we gewoon terug naar het stenen tijdperk. We linken naar een verzekeraar, of een vergelijker of in ieder geval een vergunninghouder, en klaar is Kees. Alleen heb je nou niks meer op je website rond die specifieke vergelijking.
Dus dat schiet niet echt op.

RJ : Vind het jammer dat Daisycon opvallend stil blijft in deze discussie aangezien ik ook wel benieuwd ben met wat voor oplossing in de vergelijkingstools gaan komen.
Simpel, vergelijkingen op Eurototaal zetten, en die van een vergunning voorzien. Publisher klikt er naar toe, kat in 't bakkie, toch ?

Wat er dan gebeurt RJ, is dat je de hete aardappel bij Daisycon legt, die mag dan kosten maken voor en jij inkasseert ;)
Dan zou het dus terecht zijn wanneer die kosten doorberekend worden, en of het dan nog interessant is ......

@JoostM : HoyHoy is de oude Verzekeringssite, en heeft al jaren lang een vergunning.


Maar een simpele tekstlink naar Independer, Verzekeringssite, Achmea en noem ze maar op : zal geen probleem zijn. Nu nog de klant trekken. ;D
 

elja

Nieuw lid
16 aug 2009
535
0
0
#28
Dat met die reisbureau´s en reisverzekering gaat zeker vaag worden denk ik.

Ze mogen niet bemiddelen. Maar ze mogen dus wel affiliatie zijn. Valt volgens mij onder het hoofdstuk zoek de verschillen.
 

mdobro

Actief lid
12 sep 2005
2.377
0
36
www.daisycon.com
#29
( sorry hier nogmaals dezelde post als in de andere thread)
heren/dames,

We zitten niet stil bij Daisycon we zijn bezig met het formuleren van een beleid/techniek/oplossing die zowel de AFM als onze publishers als onze adverteerders tevreden zal stellen.
Gezien de tot nu toe summiere info die beschikbaar is, hebben we echter eerst meer info nodig. Ik ben ervan overtuigd dat we een goed oplossing kunnen vinden voor alle betrokken partijen.

We lezen graag mee met jullie ideeën dus blijf aub discussie voeren dat helpt ons ook verder.

NB: een zaak kan ik hier al helder maken. In het kader van de cookiewetgeving hebben wij een groot aantal zaken aangepast tav een gegarandeerde privacy voor consumenten, een van deze aspecten is dat we geen naar de persoon herleidbare gegevens gebruiken in onze matching technologie dus we geven ook GEEN IP-adressen door aan de adverteerders en /of publishers.
 
#30
AnAffiliate zei:
http://www.afm.nl/nl/professionals/afm-actueel/nieuws/2014/sep/bemiddeling-vergelijkingssite.aspx

Zullen een heleboel affiliates niet blij mee zijn..
Hoezo niet?
De oplossing lijkt me heel simpel maar ik hou die lekker voor mezelf :)

Maar vast een oplossing die ook werkt:

Gewoon ieder advies beginnen met de zin: ''Als ik u was.. dan zou ik...'' of ''Mijn bescheiden mening is.....''
Als ze je dan aan willen pakken zullen ze in ieder geval de grondwet moeten wijzigen en de vrije uiting van meningen moeten verbieden.

Tja.... da's nou net de enige wet die je serieus moet nemen. De Grondwet!

Zoals jullie denken zijn radio en TV ook strafbaar als ze welke reclame dan ook uitzenden

In feite zou je dit kunnen lezen als een algemeen verbod op iedere reclame want wat is het onderscheid tussen een keus tussen wasmiddelen en een keus tussen verzekeringen?
 
25 jan 2008
3.028
0
0
wfsidee.nl
#31
Arie : In feite zou je dit kunnen lezen als een algemeen verbod op iedere reclame want wat is het onderscheid tussen een keus tussen wasmiddelen en een keus tussen verzekeringen?
antwoord :
[1]wasmiddelen vallen onder de Autoriteit Consument en Markt;
[2]verzekeringen vallen onder de Autoriteit Financiele Markten.
Daarbij heeft nr 2 al enkele jaren geleden een complete beroepsgroep tot een handvol uitgedund, voorzien van vergunningen en een strak opleidingspatroon.

Ga nou eens objectief - voorzover een mens dat kan - tegen deze keuze aankijken:

[2] is een groep die mag funktioneren en dus bemiddelen a raison van vergunningkosten, uitvoeringskosten, opleidingskosten.

en

[3] groep 3 de publishers, die naar de regel van de wet onopgeleid, zonder vergunningen, zonder uitvoeringskosten ( van de wet ) te keer mogen gaan.

[2] of [3], welke van beide is reëel ?

Zal het antwoord vast geven : 3 is natuurlijk in deze redenatie van de zotte.

Maar dat is het bestaan van de faciliteit : product leveren op basis van 'execution only' óók.

Helaas is de wet er al, en heb je een bevolkingsgroep gediscrimineerd en uit hun werk gezet, dus kun je als AFM terug zonder gezichtsverlies ? Wat denk je ?

Je kan als AFM natuurlijk opteren voor een oude figuur, namelijk het 'vak verdelen' in adviesgevoelig' en een vak als 'simple risks', obv de laatste hebben de reisburo's lange tijd kunnen werken met hun certificaatblokjes en verstand op nul. Net als de fietsenboer.
Dus bijvoorbeeld óók de typische simpele vergelijkingsproducten zoals ook nu al op de markt. Faciliteren van wat al bestaat.

Maar of er met mensen van de AFM te praten valt ......... ze staan al zo hoog boven normale mensen verheven, immers je bent buiten-parlementaire autoriteit of je bent het niet ;)

''Mijn bescheiden mening is.....'
Je weet best, dat dàt geen oplossing is.
De oplossing lijkt me heel simpel maar ik hou die lekker voor mezelf :)
Precies. Jij en ik komen er wel ;D

Nou weer jammer van dit forum .....
 

PJ

Nieuw lid
28 feb 2008
1.417
0
0
#32
A.Kers zei:
Gewoon ieder advies beginnen met de zin: ''Als ik u was.. dan zou ik...'' of ''Mijn bescheiden mening is.....''
Als ze je dan aan willen pakken zullen ze in ieder geval de grondwet moeten wijzigen en de vrije uiting van meningen moeten verbieden.
Leuk geprobeerd maar misleidende reclame heeft geen donder te maken met vrije meningsuiting. Vrije meningsuiting is gelukkig verbonden met de clausule: met inachtneming van ieders verantwoordelijkheid jegens de wet.

Sterker nog: vrijheid van meningsuiting behelst niets meer dan dat iedereen zijn mening mag uiten zonder overheidscontrole vooraf. Maar achteraf mag je indien van toepassing gewoon het cachot in wegens wat je uitkraamt.

Met trucjes als ''Als ik u was.. dan zou ik...'' kom je gelukkig al helemaal nergens. Dat is en blijft gewoon een advies. En bij het geven van dit soort adviezen heb je je aan professionele regels te houden. Anders zoek je maar een ander vak. Waar je alweer met bekwaamheidseisen en voorwaarden geconfronteerd zult worden. De marges voor amateuristisch of kwaadwillend gerotzooi worden gelukkig steeds kleiner. Daar hebben de professionals alleen maar baat bij.